Štát v ekonomike
 
A
1.       
V ekonomike štát zabezpečuje tri základné funkcie:
a/ efektívnosť, rovnosť /spravodlivosť/,
stabilitu
b/ hospodárnosť, rovnosť, obranyschopnosť
c/ spravodlivosť, efektívnosť, ziskovosť
d/ obranyschopnosť, bezpečnosť, spravodlivosť
2.       
Najvyššie orgány štátnej moci sú:
a/ 
hlava štátu, najvyšší zákonodarný orgán, najvyšší výkonný orgán,
najvyšší súd       b/prezident, vláda
c/ najvyšší súd, hlavný prokurátor                                                        d/ hlava štátu, parlament, najvyšší súd
/A/
3.       
K základným vnútorným funkciám štátu nepatria:
a/ hospodársko – organizátorské         
b/ integračné                   c/ riadiace             d/ kultúrno – sociálne
/B/
4.       
Funkcia zabezpečenia ekonomickej efektívnosti štátom znamená:
a/ predchádzanie cyklickým výkyvom                            b/ ovplyvňovanie
rozdeľovania dôchodkov
c/ vytváranie vhodných podmienok na
fungovanie trhového mechanizmu
d/ zabezpečenie maximálneho objemu vybraných
daní
/C/
5.       
Funkcia zabezpečenia rovnosti štátom znamená:
a/ predchádzanie cyklickým výkyvom                            b/ ovplyvňovanie
rozdeľovania dôchodkov
c/ vytváranie vhodných podmienok na fungovanie
trhového mechanizmu
d/ zabezpečenie maximálneho objemu vybraných
daní
/B/
6.       
Funkcia zabezpečenia stability štátom znamená:
a/ predchádzanie cyklickým výkyvom                            b/ ovplyvňovanie
rozdeľovania dôchodkov
c/ vytváranie vhodných podmienok na
fungovanie trhového mechanizmu
d/ zabezpečenie maximálneho objemu vybraných
daní
/A/
7.       
Hlavnými znakmi štátu sú:
a/ štátna moc, princíp teritoriality,  demokratická forma vlády
b/ štátna moc, suverenita, demokratická forma
vlády
c/ štátna moc, zvrchovanosť, princíp teritoriality
d/ štátna moc, suverenita, princíp
teritoriality, demokratická forma vlády
/C/
8.       
Pod suverenitou štátu rozumieme:
a/ nezávislosť štátnej moci vo vnútri
a mimo hraníc                    b/
organizáciu obyvateľstva podľa územia
c/ zvrchovanosť vo vnútri krajiny                                                  d/
nedemokratickú formu vlády
/A/
9.       
K hlavným znakom štátu nepatrí:
a/demokratická forma vlády              b/ štátna moc       c/ princíp teritoriality          d/ suverenita
/A/
10.    
Moderná politológia definuje štát ako:
a/ nezávislú politickú moc                                                b/
prostriedok riadenia spoločnosti
c/ najvyšší zákonodarný orgán                                       d/
najvyšší výkonný orgán
/B/
11.    
Medzi najvyššie orgány štátnej moci patrí:
a/ hlava štátu       b/ najvyšší zákonodarný orgán        c/
najvyšší súd    d/ všetky možnosti sú
správne
/D/
12.    
Hlavné znaky štátu sú:
a/ štátna moc a suverenita                                b/ suverenita
a princíp teritoriality
c/ štátna moc, princíp teritoriality                    d/ štátna moc, suverenita,
princíp teritoriality
/D/
13.    
Orgány štátnej moci sú:
a/ hlava štátu, parlament, vláda, súdy                            b/ parlament, vláda,
ministerstvá, súdy
c/ hlava štátu, vláda, rezorty, prokuratúra                     d/ parlament, vláda,
prokuratúra, súdnictvo
/A/
14.    
Základné vnútorné funkcie štátu sú:
a/ ekonomické, právne, sociálne                                      b/
riadiace, kultúrne, ochrana štátu
c/ ekonomické, riadiace, kultúrno-sociálne,
ochrana právneho poriadku
d/ riadiace, kultúrno-sociálne, ochrana
právneho poriadku
/C/
15.    
Ekonomické funkcie štátu sú:
a/ stabilita,  hospodársky rast,  rovnosť                        b/ stabilita,
efektívnosť, vysoká zamestnanosť
c/ stabilita, efektívnosť, rovnosť                                    d/
stabilita, rovnosť, nízka inflácia
/C/
16.    
Pod pojmom hospodárska stabilita rozumieme:
a/ hospodársky rast, vysokú zamestnanosť,
cenovú stabilitu, prebytok platobnej bilancie
b/ cenovú stabilitu, nulovú nezamestnanosť,
rovnováhu platobnej bilancie, sociálnu spravodlivosť
c/ hospodársky rast, plnú zamestnanosť, cenovú
stabilitu, rovnováhu platobnej bilancia
d/ hospodársky rast, sociálnu spravodlivosť,
vysokú zamestnanosť, cenovú stabilitu
/A/
17.    
V ekonomike štát zabezpečuje funkciu efektívnosti tak, že:
a/ podporuje rozvoj celého hospodárstva                     b/ ovplyvňuje rozdeľovanie
dôchodkov
c/ vytvára podmienky pre efektívne fungovanie
trhového mechanizmu
d/ reguluje ekonomiku prostredníctvom daní,
odvodov, subvencií, dotácií
/C/
18.    
Hospodársky rozvinuté krajiny orientujú svoju hospodársku politiku na
dosahovanie štyroch základných makroekonomických cieľov:
a/ 
hospodársky rast, sociálnu spravodlivosť, plnú zamestnanosť, vonkajšiu
rovnováhu
b/ sociálnu spravodlivosť, plnú zamestnanosť,
cenovú stabilitu, vonkajšiu rovnováhu
c/ dôchodkovú rovnosť, plnú zamestnanosť,
vysoký export, cenovú stabilitu
d/ hospodársky rast,  plnú zamestnanosť, cenovú stabilitu,
vonkajšiu rovnováhu
/D/
19.    
Hospodárska politika zameraná na dosahovanie dlhodobo stabilného
ekonomického rastu, cenovej stability, plnej zamestnanosti a vyrovnanej
platobnej bilancie sa nazýva:
a/ expanzívna,                      b/ reštriktívna                      c/
neutrálna                          d/
stabilizačná
/D/
20.    
Ciele hospodárskej politiky z hľadiska času delíme na:
a/krátkodobé, strednodobé, dlhodobé                           b/ krátkodobé,
dočasné, strednodobé
c/ krátkodobé, operatívne, dlhodobé                              d/ strednodobé, dočasné,
dlhodobé
/A/
21.    
Ciele hospodárskej politiky z hľadiska významu delíme na:
a/ 
hlavné, operatívne, vedľajšie                                     b/
hlavné dočasné, čiastkové
c/ dielčie, dočasné, vedľajšie                                           d/
hlavné, vedľajšie čiastkové
/D/
22.    
Ciele hospodárskej politiky z hľadiska charakteru delíme na:
a/ operatívne, selektívne, strategické                             b/ strategické,
taktické, operatívne
c/ strategické, systémové, taktické                                 d/ taktické,
systémové, operatívne
/B/
23.    
Nástroje hospodárskej politiky môžu pôsobiť:
a/ reštriktívne alebo konštruktívne                                 b/ reštriktívne
alebo expanzívne
c/ expanzívne alebo konštruktívne                                  d/ dynamicky
alebo staticky
/B/
24.    
Pod pojmom hospodárska politika rozumieme súhrn:
a/ pravidiel, metód, foriem a predpisov,
ktoré realizuje prezident
b/ predpisov, nariadení, nástrojov a metód,
ktoré realizuje centrálna banka
c/ cieľov, nástrojov, metód a foriem,
ktoré realizuje štát a jeho príslušné orgány
d/ cieľov, predpisov, nástrojov a metód,
ktoré realizujú príslušné politické strany
/C/
25.    
Subjektami hospodárskej politiky štátu sú:
a/ vláda, parlament, súdnictvo                                         b/
vláda, ministerstvá, podniky
c/ štátne orgány, súdnictvo, domácnosti                      d/ štátne orgány,
organizácie, jednotlivci
/D/
26.    
Do štruktúry štátneho ekonomického centra patria najmä:
a/ parlament, vláda, centrálna banka, iné
ústavné inštitúcie      
b/ 
parlament, vláda, obchodné banky, podniky
c/ parlament, vláda, centrálna banka,
domácnosti
d/ vláda, centrálna banka, podniky,
domácnosti
/A/
27.    
Medzi priame nástroje hospodárskej politiky patria:
a/ zákony, clá, dane, ceny                                                 b/
clá, kvóty, dane, úroky
c/ zákony, kvóty, clá                                                          d/ kvóty,
clá, dane, ceny
                /C/
28.    
Medzi nepriame nástroje hospodárskej politiky patria:
a/ zákony, dane, ceny         b/ clá, ceny, úroky              c/
dane, ceny, úroky           d/ zákony,
dane, úroky
/C/
29.    
Medzi hlavné nástroje hospodárskej politiky patria:
a/ monetárna, fiškálna, dôchodková politika
a zákonodárstvo
b/ dôchodková, sociálna, proexportná, cenová
politika
c/ monetárna, fiškálna, cenová politika,
politika určovania ciel
d/ monetárna, fiškálna, dôchodková,
obchodno-menová politika
/D/
30.    
Hospodárska politika, ktorej nástroje súvisia s emisiou  peňazí, množstvom peňazí v obehu
a s úvermi sa nazýva:
a/ 
monetárna                       b/ fiškálna                             c/ dôchodková                    d/ rozpočtová
                /A/
31.    
Nástroje monetárnej politiky sú orientované na ovplyvňovanie:
a/ zahranično-obchodných vzťahov                                              b/
sociálneho zmieru
c/ množstva peňazí v obehu                                             d/
dôchodkovej nerovnosti
/C/
32.    
Hospodárska politika, ktorej nástroje súvisia s príjmami
a výdavkami štátneho rozpočtu sa nazýva:
a/ monetárna                        b/
fiškálna                             c/
dôchodková                    d/ cenová
/B/
33.    
Nástroje fiškálnej politiky sú orientované na ovplyvňovanie:
a/ príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu                     b/ len salda obchodnej
bilancie
c/ množstva peňazí v obehu                                             d/
len dôchodkovej nerovnosti
/A/
34.    
Bezprostredným cieľom monetárnej politiky je ovplyvňovanie:
a/ cenovej stability a úrokovej miery                              b/ vonkajšej
rovnováhy a množstva peňazí
c/ množstva peňazí a zamestnanosti                               d/ úrokovej miery
a množstva peňazí
/D/
35.    
Konečným cieľom monetárnej politiky je dosahovanie:
a/ cenovej stability, vysokej zamestnanosti,
nízkej úrokovej miery
b/ hospodárskeho rastu, vonkajšej rovnováhy,
stabilného množstva peňazí
c/ hospodárskeho rastu, vysokej zamestnanosti,
nízkej úrokovej miery
d/ cenovej stability, hospodárskeho rastu,
vysokej zamestnanosti, vonkajšej rovnováhy
/D/
36.    
Na dosiahnutie svojich cieľov 
monetárna politika používa najmä tieto priame nástroje:
a/ určenie minimálnych a maximálnych
úrokových sadzieb a zmeny diskontnej sadzby
b/ určenie maximálneho rozsahu úverov
a operácie na voľnom trhu
c/ stanovenie minimálnej miery povinných
rezerv a maximálneho rozsahu úverov
d/ určenie minimálnych a maximálnych
úrokových sadieb a maximálneho rozsahu úverov
/D/
37.    
Nepriamymi nástrojmi monetárnej politiky sú:
a/ stanovenie minimálnej miery povinných
minimálnych rezerv a maximálneho rozsahu úverov
b/ stanovenie diskontnej sadzby, minimálnej
miery povinných rezerv a operácie na voľnom trhu
c/ operácie na voľnom trhu a stanovenie
minimálnych úrokových sadzieb z vkladov
d/ stanovenie diskontnej sadzby
a maximálnych úrokových sadzieb z úverov
/B/
38.    
Stanovenie minimálnych povinných rezerv a diskontnej sadzby patrí
medzi nástroje hospodárskej politiky:
a/ fiškálnej                            b/
monetárnej                       c/
zahranično-obchodnej                   d/
dôchodkovej
/B/
39.    
Určovanie úrokových sadzieb z vkladov a úverov patrí medzi
nástroje hospodárskej politiky:
a/ fiškálnej            b/
zahranično-obchodnej                  c/
dôchodkovej                   d/
monetárnej       
/D/
40.    
Bezprostredným cieľom fiškálnej politiky je ovplyvňovanie:
a/ agregátneho dopytu    b/ agregátnej ponuky    c/ úrovne cenovej hladiny        d/ platobnej bilancie
/A/
41.    
Konečné ciele fiškálnej politiky sú:
a/ vysoká zamestnanosť a cenová
stabilita                   b/ cenová
stabilita a sociálna spravodlivosť
c/ vysoká zamestnanosť a spravodlivosť
v rozdeľovaní dôchodkov      
d/ cenová stabilita a ekonomický rast
/A/
42.    
Základné nástroje fiškálnej politiky sú:
a/ štátny rozpočet, subvencie, dane                               b/ zabudované
stabilizátory, dotácie, clá
c/ zámerné opatrenia, úroky, ceny   d/ štátny
rozpočet, zabudované stabilizátory, zámerné opatrenia
/D/
43.    
Štátny rozpočet predstavuje najdôležitejší nástroj:
a/ fiškálnej politiky                                                             b/
dôchodkovej politiky
c/ zahranično-obchodnej politiky                                    d/
monetárnej politiky
/A/
44.    
Verejné práce a projekty verejnej zamestnanosti patria medzi
nástroje:
a/ dôchodkovej politiky                                                    b/
zahranično-obchodnej politiky
c/ fiškálnej politiky                                                             d/
monetárnej politiky
/C/
45.    
Progresívne dane a poistenie v nezamestnanosti patria medzi
nástroje:
a/ monetárnej politiky                                                        b/ fiškálnej
politiky
c/ dôchodkovej politiky                                                    d/
cenovej politiky
                /B/
46.    
Subvencie k cenám poľnohospodárskych výrobkov a štátny nákup
poľnohospodárskej produkcie patria medzi nástroje:
a/ stabilizačnej politiky                                                      b/
monetárnej politily
c/ fiškálnej politiky                                                             d/
priemyselnej politiky
/C/
47.    
Zmena daňovej sústavy a programy transferových platieb patria
medzi nástroje:
a/ sociálnej politiky                                                            b/
dôchodkovej politiky
c/ cenovej politiky                                                             d/
fiškálnej politiky
                /D/
48.    
K zabudovaným stabilizátorom fiškálnej politiky patria:
a/ progresívne zdanenie a programy
transferových platieb
b/ poistenie v nezamestnanosti
a zmeny daňovej sústavy
c/ progresívne dane,  poistenie v nezamestnanosti
a subvencie
d/ poistenie v nezamestnanosti,
subvencie a verejné práce
/C/
49.    
Zabudované stabilizátory v hospodárstve pôsobia:
a/ náhodile            b/
automaticky                     c/ na
veľké podniky            d/ na malé
podniky
/B/
50.    
Zabudované stabilizátory v čase expanzie pôsobia:
a/ reštriktívne                       b/ expanzívne                       c/
náhodile                           d/
nepôsobia
/A/
51.    
Zabudované stabilizátory v čase recesie pôsobia:
a/ nepôsobia                        b/
reštriktívne                      c/
expanzívne                       d/
náhodile
/C/
52.    
K zámerným opatreniam fiškálnej politiky patria:
a/ verejné práce, programy transferových
platieb, progresívne dane
b/ projekty verejnej zamestnanosti, verejné
práce, poistenie v nezamestnanosti
c/ zmeny daňovej sústavy, programy
transferových platieb, verejné práce, projekty verejnej zamestnanosti
d/ programy transferových platieb, verejné
práce, subvencie
/C/
53.    
Štátny rozpočet z účtovného hľadiska predstavuje:
a/ bilanciu príjmov a výdavkov štátu                                             b/
peňažný fond štátu
c/ pokladnicu štátu                                                                            d/
finančný plán štátu
/A/
54.    
Peňažný fond štátu, reap. Finančný plán štátu na jeden rok sa nazýva:
a/ saldo zahraničného obchodu                                      b/
platobná bilancia štátu
c/ obchodná bilancia štátu                                                               d/
štátny rozpočet
/D/
55.    
Štátny rozpočet schvaľuje:
a/ vláda                                 b/
prezident                          c/
parlament                         d/
občania
/C/
56.    
Vyrovnaný štátnu rozpočet je vtedy, keď príjmy voči výdavkom sú:
a/ vyššie                                               b/
nižšie                                c/
nerovnaké                        d/
rovnaké
/D/
57.    
Prebytkový štátny rozpočet je vtedy, keď príjmy voči výdavkom sú:
a/ vyššie                                               b/
nižšie                                c/
rovnaké                            d/
ľubovoľné
                /A/
58.    
Deficit štátneho rozpočtu vzniká vtedy, keď príjmy voči výdavkom sú:
a/ vyššie                                               b/
nižšie                                c/
rovnaké                            d/
ľubovoľné
/B/
59.    
3tátny dlh vzniká vtedy, keď štátny deficit:
a/ sa opakuje                        b/
nevzniká                           c/ je
nulový                          d/ klesá
/A/
60.    
Opakujúci sa štátny deficit predstavuje:
a/ infláciu              b/
štátny dlh         c/ vnútornú zadĺženosť                     d/ vonkajšiu zadĺženosť
/B/
61.    
Centralizácia časti finančných prostriedkov jednotlivých ekonomických
subjektov vo forme daní sa uskutočňuje spôsobom:
a/ sporadickým                    b/ návratným                       c/
náhodným                        d/
nenávratným
/D/
62.    
Najväčšiu časť príjmov štátneho rozpočtu tvoria príjmy z daní,
ktoré z celkových príjmov ŠR predstavujú v SR približne:
a/ 60% - 70%                        b/
70% - 80%                        c/ 80% -
90%                        d/ viac ako 90%
/C/
63.    
Najväčšou mierou na príjmoch štátneho rozpočtu v SR sa podieľajú
príjmy z týchto daní:
a/ daň z pridanej hodnoty, vlastníctva
majetku a predaja akcií 
b/ daň z pridanej hodnoty, daň
z príjmov, spotrebné dane
c/ spotrebné dane, daň z príjmov
a predaja akcií
d/ daň z príjmov, daň z pridanej
hodnoty, cestná daň
/B/
64.    
Medzi nedaňové príjmy štátneho rozpočtu patria:
a/ poplatky, dane z príjmov a úroky
z úverov                
b/ kapitálové príjmy, dary, príjmy zo
spotrebných daní
c/ príjmy z vlastníctva majetku, clá,
príjmy zo splatených úverov
d/ príjmy z vlastníctva majetku,
poplatky, kapitálové príjmy, úroky z úverov, clá
/D/
65.    
Progresívna daň pôsobí na dôchodky obyvateľstva a podnikov tak,
že:
a/ s rastom dôchodku rastie aj podiel
dane na dôchodku
b/ s rastom dôchodku klesá podiel dane
na dôchodku
c/ zmena dôchodku nemá vplyv na podiel dane
z dôchodku
d/ aj pri stabilnom dôchodku rastie podiel
dane na dôchodku
/A/
66.    
Vzťah medzi daňami a dôchodkami obyvateľstva a podnikov sa
vyjadruje týmito druhmi daní:
a/ progresívna a proporcionálna daň              b/ progresívna a degresívna
daň
c/ proporcionálna a dagresívna daň                               d/ progresívna,
degresívna a proporcionálna daň
/D/
67.    
Subvencie sú prostriedky poskytované zo štátneho rozpočtu alebo
miestneho rozpočtu na základe:
a/ úzko vymedzeného účelu použitia                              b/ bez vymedzenia
účelu použitia
c/ čiastočne vymedzeného účelu použitia                     d/ účelu použitia, ktorý si
stanovuje prijímateľ
/A/
68.    
Dotácie sú prostriedky poskytované zo štátneho rozpočtu alebo miestneho
rozpočtu na základe:
a/ úzko vymedzeného účelu použitia                              b/ bez vymedzenia
účelu použitia
c/ čiastočne vymedzeného účelu použitia                     d/ účelu sponzorských
príspevkov
/B/
69.    
Súhrn tých daní, ktoré sa môžu vyrubovať na území daného štátu,
nazývame:
a/ fiškálna politika    b/ monetárna politika     c/ daňová sústava                              d/ hospodárska politika
/C/
70.    
Daňovú sústavu sa Slovensku tvoria tieto druhy daní:
a/ nepriame dane a dane z príjmov                                  b/ priame dane
a daň z pridanej hodnoty
c/ nepriame dane a daň
z nehnuteľností                        d/
priame a nepriame dane
/D/
71.    
Spotrebná daň patrí medzi:
a/ priame dane      b/ dane z pridanej hodnoty               c/
dane z príjmov                 d/
nepriame dane
/D/
72.    
Daň z pridanej hodnoty patrí medzi:
a/ priame dane                     b/ spotrebné dane                              c/ dane z príjmov                 d/ nepriame dane
/D/
73.    
Daň z príjmov patrí medzi:
a/ priame dane                     b/ dane z pridanej hodnoty     c/ spotrebné dane         d/ nepriame dane
/A/
74.    
Daň z nehnuteľností patrí medzi:
a/ priame dane      b/ dane z pridanej hodnoty               c/
spotrebné dane                               d/
nepriame dane
/A/
75.    
Dane možno rozdeliť na dva základné druhy, a to na dane:
a/ priame a nepriame           b/ nominálne a reálne         c/ čisté a hrubé                    d/ trvalé a dočasné
/A/
76.    
Priame dane sa uvaľujú:
a/ priamo na vybraných jednotlivcov
a podniky          b/ diferencovane
podľa výšky spotreby
c/ priamo na všetkých jednotlivcov
a podniky             d/
diferencovane podľa výšky dôchodkov
/B/
77.    
Dane, ktoré sa uvaľujú priamo na všetkých jednotlivcov a podniky,
predstavujú:
a/ nominálne dane               b/ nepriame dane                 c/
priame dane                     d/ reálne
dane
/C/
78.    
Nepriame dane:
a/ sú zahrnuté v cene výrobkov
a služieb      b/ platia sa
v závislosti od výšky dôchodkov
c/ platia len pre určených výrobcov                               d/ platia len pre
určených spotrebiteľov
/A/
79.    
Dane, ktoré sú zahrnuté v cene výrobkov a služieb
predstavujú:
a/ dane z nehnuteľností     b/ reálne dane      c/ nominálne dane               d/
spotrebné dane
/D/
80.    
Medzi nepriame dane patria:
a/ spotrebné dane a daň z príjmov                                  b/ daň
z pridanej hodnoty a spotrebné dane
c/ daň z pridanej hodnoty a daň
z príjmov                     d/
spotrebné dane a daň z nehnuteľností
/B/
81.    
Medzi priame dane patria:
a/ daň z príjmov, daň
z nehnuteľností, spotrebné dane     
b/ daň z nehnuteľností, daň z pridanej hodnoty
c/ daň z príjmov, nehnuteľností,  cestná daň  
d/ cestná daň, daň z nehnuteľností,  daň z pridanej hodnoty
/C/
82.    
Termíny platenia jednotlivých daní do štátneho rozpočtu:
a/ si volí každý subjekt                      b/ sú stanovené
príslušnými daňovými zákonmi
c/ si určuje každý rezort                     d/ sa menia podľa stavu
hospodárstva
/B/
83.    
Sústavu daňových orgánov SR tvoria:
a/ daňové riaditeľstvá a daňové úrady                          b/ parlament, vláda
a daňové úrady
c/ vláda, daňové úrady a miestna
samospráva             d/ parlament,
ministerstvá, daňové úrady
/A/
84.    
Cieľom dôchodkovej politiky štátu je ovplyvňovať:
a/ cenovú hladinu                                              b/ vyrovnanosť štátneho
rozpočtu
c/ vyrovnanosť platobnej bilancie                  d/ dôchodky ekonomických
subjektov
/D/
85.    
Hospodárska politika, ktorej cieľom je ovplyvňovať dôchodky jednotlivých
ekonomických subjektov sa nazýva:
a/ cenová politika                b/ stabilizačná politika        c/ sociálna politika              d/
dôchodková politika
/D/
86.    
Dôchodkovou politikou štát ovplyvňuje:
a/ ceny výrobných faktorov, dôchodky
obyvateľov              b/ dôchodky obyvateľstva príjmy výrobcov
c/ ceny spotrebných tovarov a služieb,
dôchodky výrobcov
d/ ceny výrobných faktorov, ceny spotrebných
tovarov a služieb
/B/
87.    
Štát realizuje dôchodkovú politiku priamou metódou tým, že:
a/ uzatvára tripartitné dohody                                         b/ určí
valorizáciu cien
c/ určí základné pravidlá dôchodkovej
politiky             d/ vyhlási cenové
alebo mzdové moratórium
/D/
88.    
Štát realizuje dôchodkovú politiku nepriamou metódou tým, že:
a/ uzatvára tripartitné dohody                                         b/
vyhlási cenové alebo mzdové moratórium
c/ určí maximálne prírastky miezd                                    d/ zmrazí
rast cien a miezd
/A/
89.    
Realizácia dôchodkovej politiky štátu prostredníctvom sociálneho
partnerstva predstavuje:
a/ priamu metódu dôchodkovej politiky                                        b/
nepriamu metódu dôchodkovej politiky
c/ realizáciu dôchodkovej politiky v období
expanzie
d/ realizáciu dôchodkovej politiky
v období recesie
/B/
90.    
Ak určí vláda maximálne prírastky miezd a cien na určité obdobie,
znamená to že realizuje dôchodkovú politiku:
a/ prostredníctvom sociálneho partnerstva                   b/ uzatváraním tripartitných
dohôd
c/ priamou formou                                                              d/
nepriamou formou
/C/
91.    
Valorizáciu miezd uskutočňuje štát prostredníctvom:
a/ tripartitných dohôd                                                       b/ zákonných
nariadení      
c/ reštriktívnej rozpočtovej politiky                                d/ vyjednávania
s podnikmi
/A/
92.    
Cieľom zahranično-obchodnej politiky štátu je:
a/ ekonomický rast bez cyklických výkyvov                 b/ vyrovnaná obchodná
a platobná bilancia štátu
c/ nízka dobrovoľná nezamestnanosť                            d/ stabilita cenovej
hladiny
/B/
93.    
Hospodárska politika, ktorej cieľom je vyrovnaná obchodná
a platobná bilancia, sa nazýva:
a/ fiškálna             b/
menová                            c/
zahranično-obchodná                    d/
monetárna
/C/
94.    
Hospodárska politika, ktorej cieľom je stabilita menových kurzov sa
nazýva:
a/ fiškálna             b/
menová                            c/
zahranično-obchodná                    d/
cenovo-mzdová
/B/
95.    
Embargo je:
a/ verejná dávka, ktorú vyberá štátny orgán
za tovar prechádzajúci colnú hranicu štátu
b/ daň, ktorú vyberá colný orgán na vybrané
druhy dovážaného tovaru
c/ kvantitatívne obmedzenie určitej komodity
d/ obmedzenie alebo zákaz dovozu tovaru
z určitej krajiny
/D/
96.    
Clo je:
a/ verejná dávka, ktorú vyberá štátny orgán
za tovar prechádzajúci colnú hranicu štátu
b/ daň, ktorú vyberá colný orgán na vybrané
druhy dovážaného tovaru
c/ kvantitatívne obmedzenie určitej komodity
d/ obmedzenie alebo zákaz dovozu tovaru
z určitej krajiny
/A/
97.    
Obchodná bilancia štátu vyjadruje:
a/ hodnotu exportu a importu tovarov            b/bilanciu kapitálových platieb
 
c/ hodnotu všetkých platieb a príjmov vo
vzťahu k zahraničiu
d/ bilanciu devízových rezerv
/A/
98.    
Rozdiel medzi hodnotou exportu a importu tovarov za určité obdobie
vyjadruje:
a/ obchodná
bilancia                                                                           b/ platobná bilancia             
c/ bilancia
kapitálových platieb                                                         d/ bilancia bežných platieb
/A/
99.    
Rozdiel medzi súhrnom všetkých platieb do a zo zahraničia za
určité časové obdobie vyjadruje:
a/ obchodná
bilancia                                                                           b/ platobná bilancia             
c/ bilancia
kapitálových platieb                                                         d/ bilancia bežných platieb
/B/
100. 
Saldo zahraničného obchodu je rozdiel medzi:
a/ 
hodnotou všetkých platieb a hodnotou všetkých príjmov vo vzťahu
k zahraničiu
b/ zaplatenými a prijatými dividendami
a úrokmi vo vzťahu k zahraničiu
c/ celkovým množstvom vyrobených tovarov
a exportom
d/ hodnotou exportu a importu tovarov
/C/
101. 
Platobná bilancia vyjadruje rozdiel medzi:
a/ hodnotou exportu a importu tovarov
b/ hodnotou všetkých platieb a hodnotou
všetkých príjmov vo vzťahu k zahraničiu
c/ hodnotou investovaného kapitálu doma
a hodnotou investovaného kapitálu v zahraničí
d/ hodnotou všetkých vyrobených tovarov
a exportom
/B/
102. 
Ak je hodnote exportovaného tovaru za určité obdobie väčšia ako hodnota
importu tovarov hovoríme, že saldo obchodnej bilancie je:
a/ expanzívne                       b/ vyrovnané                       c/ aktívne                              d/ pasívne
/C/
103. 
Ak je hodnota exportovaného tovaru za určité obdobie menšia ako hodnota
importu tovarov hovoríme, že saldo obchodnej bilancie je:
a/ regresívne                        b/
vyrovnané                       c/ aktívne                              d/ pasívne
/D/
104. 
Ak sa hodnota exportovaného tovaru za určité obdobie rovná hodnote
importu tovarov hovoríme, že saldo zahraničného obchodu je:
a/ reštriktívne                       b/ vyrovnané                       c/
aktívne                              d/
pasívne
/B/
105. 
Účet bežných platieb v účte platobnej bilancie tvoria:
a/ obchod so službami a investície
vkladané do kapitálovej účasti
b/ zahraničný obchod a dlhodobé
investície                                c/
prevod platieb a dlhodobé investície
d/ zahraničný obchod, obchod so službami
a prevod platieb
/D/
106. 
Účet kapitálových platieb v účte platobnej bilancie tvoria:
a/ dlhodobé investície a prevod platieb                         b/ zahraničný obchod
a dlhodobé investície
c/ investície vkladané do kapitálovej účasti
a prevod platieb
d/ dlhodobé investície a investície
vkladané do kapitálovej účasti
/D/
107. 
Pre protekcionársku /ochranársku/ zahranično-obchodnú politiku je typické
uplatňovanie nástrojov:
a/ fiškálnej politiky                                                                            b/
priamych /administratívnych/
c/ nepriamych /trhovo orientovaných/                                          d/
monetárnej politiky
/B/
108. 
Pre liberálnu /slobodnú / zahranično-obchodnú politiku je typické
uplatňovanie nástrojov:
a/ fiškálnej politiky                                                                            b/
priamych /administratívnych/
c/ nepriamych /trhovo orientovaných/                                          d/
monetárnej politiky
/B/
B
 
1.       
Ktoré tvrdenie je správne? 
Progresívna daň zaťažuje dôchodky
chudobnejších rodín:
a/ viac ako bohatých rodín                                               b/
menej ako bohatých rodín
c/ rovnako ako bohatých rodín                        d/ rovnako ako rovná daň
/B/
2.       
Ktoré tvrdenie je správne?
Dgresívna daň zaťažuje dôchodky chudobnejších
rodín:
a/ viac ako bohatých rodín                                               b/
menej ako bohatých rodín
c/ rovnako ako bohatých rodín                        d/ rovnako ako
proporcionálna daň
/A/
 
 
 
C
Doplňte:
 
Štátny rozpočet má formu zákona a prijíma ho NRSR / parlament / 
 
Štátny rozpočet má formu zákona a prijíma ho
.....................................................
 
 
Úlohou štátu v ekonomike je zabezpečiť: stabilitu, efektívnosť,
rovnosť. Súhrn cieľov, nástrojov, rozhodovacích procesov a opatrení štátu
v jednotlivých oblastiach ekonomiky v určitom časovom období ,
prostredníctvom ktorých túto úlohu splní sa nazýva hospodárska politika.
Hlavným subjektom hospodárskej politiky je štát a jej výkonný orgán –
vláda. Štát si v hospodárskej politike stanovuje určité ciele, ktoré členíme
podľa kritérií: čas, stabilita, koncepcie. Podľa nástrojov, aké štát na
regulovanie hospodárskych procesov využíva rozoznávame fiškálnu = rozpočtovú
politiku, monetárnu = peňažnú a úverovú politiku, dôchodkovú politiku,
zahraničnoobchodnú = obchodnú a menovú politiku. 
 
Na ovplyvňovanie množstva peňazí v obehu je zameraná monetárna =
peňažnoúverová politika. Robí to prostredníctvom priamych a nepriamych nástrojov
monetárnej politiky. Medzi priame nástroje patria: regulácia investičnej
činnosti a regulácia spotrebného úveru. V oboch prípadoch stanovuje banka
podmienky, za  akých poskytne investičný
alebo spotrebný úver. Nepriame nástroje monetárnej politiky sú: diskontná
sadzba, stanovenie minimálnych povinných bankových rezerv a operácie na
voľnom trhu. Pri regulácii množstva peňazí v obehu uskutočňuje centrálna
banka dva typy monetárnej politiky. Ak nakupuje štátne obligácie na voľnom trhu
ide o expanzívnu monetárnu politiku. Pri predaji štátnych obligácií ide
o reštriktívnu politiku.
 
Úlohou štátu v .................................. je zabezpečiť:
stabilitu, .................................., rovnosť. Súhrn cieľov,
.............................., rozhodovacích procesov a opatrení štátu
v jednotlivých oblastiach ekonomiky v určitom
................................... období , prostredníctvom ktorých túto úlohu
splní sa nazýva ............................. politika. Hlavným
............................. hospodárskej politiky je štát a jej výkonný
orgán – ....................... Štát si v hospodárskej politike stanovuje
určité .........................., ktoré členíme podľa kritérií: čas,
...................., koncepcie. Podľa nástrojov, aké štát na .............................
hospodárskych procesov využíva rozoznávame fiškálnu = ........................
politiku, monetárnu = peňažnú a úverovú politiku,
............................ politiku, zahraničnoobchodnú = obchodnú
a menovú politiku. 
 
Na ovplyvňovanie množstva ............................. v obehu je
zameraná monetárna = ................................... politika. Robí to
prostredníctvom priamych a nepriamych ........................ monetárnej
politiky. Medzi ........................... nástroje patria: regulácia
................................. činnosti a ..............................
spotrebného úveru. V oboch prípadoch stanovuje banka
........................................, za 
akých poskytne investičný alebo spotrebný ...................... Nepriame
nástroje monetárnej politiky sú: ............................... sadzba,
stanovenie minimálnych povinných bankových rezerv
a ............................. na voľnom trhu. Pri regulácii množstva
peňazí v obehu uskutočňuje centrálna banka dva typy monetárnej politiky.
Ak nakupuje štátne obligácie na voľnom trhu ide
o ............................ monetárnu politiku. Pri predaji štátnych
obligácií ide o .............................. politiku.
 
 
 
Ekonomický cyklus
 
1.       
Ekonomický /hospodársky/ cyklus môžeme vymedziť ako:
a/ dlhodobé zmeny v investíciách                   b/ časové obdobie, ktoré
v sebe obsahuje rozmach
c/ striedanie vzostupných a zostupných
fáz vývoja ekonomiky               d/
pokles HDP v čase
/C/
2.       
Striedanie vzostupných a zostupných fáz vývoja ekonomiky nazývame:
a/ inflácia              b/
ekonomický cyklus                        c/
recesia               d/ ekonomický rast
/B/
3.       
Fázy ekonomického cyklu sú:
a/ recesia, dno, kríza, konjunktúra                                   b/ recesia,
dno, expanzia, vrchol
c/ výroba, rozdeľovanie, výmena, spotreba                  d/ recesia, spotreba, vrchol,
konjunktúra
/B/
4.       
Vo fáza recesie sa v ekonomike:
a/ stabilizuje výroba ale rastie inflácia                            b/ zvyšuje
kúpyschopnosť obyvateľstva
c/ obmedzuje výroba, rastie nezamestnanosť               
d/ prudko zvyšuje počet obyvateľstva,
znehodnocujú sa jeho úspory
/C/
5.       
Najväčšie ropné šoky boli v:
a/ 50-tych rokoch 20. storočia                                          b/
60-tych rokoch 20. storočia
c/ 70-tuch rokoch 20. storočia                                          d/
80-tych rokoch 20. storočia
/C/
6.       
Pri skúmaní ekonomického cyklu bod, v ktorom skutočný produkt
dosahuje maximum nazývame:
        a/
vrchol                               b/
recesia                              c/
dno                    d/ expanzia
        /A/
7.       
Pri skúmaní ekonomického cyklu fázu, v ktorej sa produkt znižuje
nazývame:
a/ vrchol                               b/ recesia                              c/ dno                    d/ expanzia
/B/
8.       
Pri skúmaní ekonomického cyklu bod, v ktorom skutočný produkt
predstavuje minimum nazývame:
a/ vrchol                               b/ recesia                              c/ dno                    d/ expanzia
/C/
9.       
Pri skúmaní ekonomického cyklu fázu, v ktorej skutočný produkt
rastie nazývame:
a/ vrchol                               b/ recesia                              c/ dno                    d/ expanzia
/D/
10.    
Veľká hospodárska kríza bola v rokoch:
a/ 
1925 – 1927                     b/
1927 – 1929                      c/ 1929 –
1933                      d/ 1933 – 1936
/C/
11.    
Boom nie je:
a/ neočakávaný vzostup cien                           b/ nečakaný
krátkodobý rozmach
c/ očakávaný vzostup kurzov mien                 d/ všeobecne používaný termín
pre prudký rast ekonomiky
/D/
12.    
Boom je:
a/ očakávaný pokles kurzov mien                    b/ nečakaný krátkodobý
rozmach
c/ prudký pád kurzov na burze                         d/ ani jedna odpoveď
nie je správna
/D/
13.    
Pre obdobie recesie nie je charakteristické:
a/ nízka výroba                                                   b/ nízka
nezamestnanosť
c/ pokles reálneho produktu                             d/ ani jedna
odpoveď nie je správna
/B/
14.    
Pre ktorú fázu ekonomického cyklu je charakteristická nasledovná
situácia = „ znižuje sa odbyt, klesá dopyt, rastie nezamestnanosť, klesá dopyt
po úveroch „:
a/ vrchol                                               b/
recesia                              c/
dno                                    d/
expanzia
/B/
15.    
Pre ktorú fázu ekonomického cyklu je charakteristická nasledovná
situácia = „ veľká nezamestnanosť, nízka úroveň výroby, malý dopyt po
investičných a spotrebných statkoch „:
a/ vrchol                                               b/
recesia                              c/
dno                                    d/
expanzia
/C/
16.    
Pre ktorú fázu ekonomického cyklu je charakteristická nasledovná
situácia = rastie výroba, prevláda optimizmus, klesá nezamestnanosť „:
a/ vrchol                                               b/
recesia                              c/
dno                                    d/
expanzia
/D/
17.    
Pre ktorú fázu ekonomického cyklu je charakteristická nasledovná
situácia = „ plná zamestnanosť, najvyšší stupeň odbytu „:
a/ vrchol                                               b/
recesia                              c/
dno                                    d/
expanzia
/A/
18.    
Vo fáze depresie v ekonomike:
a/  klesá
nezamestnanosť                                                                 b/
rastie dopyt     
c/ je nízka úroveň výroby                                                 d/
ani jedna odpoveď nie je správna
/C/
19.    
Vo fáze expanzie:
a/ rastie nezamestnanosť                                                  b/
znižuje sa odbyt
c/ rastie výroba                                                                  d/
ani jedna odpoveď nie je správna
/C/
20.    
Keď sa ekonomika nachádza na vrchole:
a/ rastie nezamestnanosť                                                  b/
znižuje sa odbyt
c/ bankrotujú podniky                                                       d/ ani jedna
odpoveď nie je správna
/D/
21.    
Pre obdobie depresie nie je charakteristické:
a/ nízka úroveň výroby                                                     b/ malý dopyt po
investičných statkoch
c/ veľká nezamestnanosť                                                 d/
vysoký odbyt
/D/
22.    
Pre obdobie expanzie nie je charakteristické:
a/ rastie výroba                                                                  b/
rastie inflácia
c/ rastie nezamestnanosť                                                  d/
rastie dopyt
/C/
23.    
Pre obdobie, v ktorom je ekonomika na vrchole nie je
charakteristické:
a/ najvyšší stupeň odbytu                                                               b/
vysoké mzdy
c/ malý dopyt po investíciách                                          d/
vysoký odbyt
/C/
24.    
V ktorej fáze ekonomického cyklu býva spravidla najnižšia
nezamestnanosť:
a/ vrchol                                               b/
recesia                              c/
dno                                    d/
expanzia
/A/
25.    
V ktorej fáze ekonomického cyklu býva spravidla najvyššia
nezamestnanosť:
a/ vrchol                                               b/
recesia                              c/
dno                                    d/
expanzia
                /C/
 
 
V ekonomike sa pravidelne striedajú zostupné
a vzostupné  fázy vývoja, čo inak
nazývame i cyklický  pohyb
a jeho jednotlivá vlna je ekonomický cyklus, ktorý sa delí na štyri  fázy: recesia,  dno, expanzia, vrchol . Celý tento proces podmieňujú exogénne
príčiny = vojny, 
katastrofy  
a endogénne príčiny = činnosť vlády, nesúlad medzi dopytom
a ponukou a pod.
 
Vypočítajte:
Ak viete, že zamestnaných je 250 000
a nezamestnaných 30 000, aká je miera nezamestnanosti?
............................
Ak viete, že nezamestnaných  je 20 000 a počet pracovných síl je 200
000, potom aká je miera nezamestnanosti? ...................................
 
 
 
 
 
 
V ekonomike sa pravidelne striedajú zostupné a ......................
fázy vývoja, čo inak nazývame i ..............................................
pohyb a jeho jednotlivá vlna je
.................................................., ktorý sa delí na
........................................ fázy: ...................................,  ....................................,
............................., vrchol . Celý tento proces podmieňujú exogénne
príčiny = ........................, ...................................,
.......................................... 
a ................................................... príčiny = činnosť
vlády, nesúlad medzi dopytom a ponukou a pod.