Časovo-tematické plány predmetu biológia v druhom ročníku a v sexte
Základné ciele a požiadavky na žiakov z predmetu biológia
v druhom ročníku a v sexte:
I. TC Úvod do biológie živočíchov, živočíšna bunka a tkanivá
Vzdelávacie a výchovné ciele
Prostredníctvom
čiastkových zoologických disciplín získať ucelený pohľad na živočíšny
organizmus. Objasniť rozdiely medzi rastlinným a živočíšnym organizmom, ktoré
vznikajú v dôsledku fylogenetického vývoja, rozdielov v spôsobe života, významu
a postavenia v prírode. Zopakovať všeobecnú štruktúru eukaryotickej bunky a
konkretizovať rozdiely v tvare, veľkosti a stavby rastlinnej a živočíšnej bunky.
Pochopiť celistvosť organizmu, tvarovú a funkčnú špecializáciu tkanív.
II. TC Rozmnožovanie a ontogenéza živočíchov
Vzdelávacie a výchovné ciele
Objasniť význam
rozmnožovania v prírode. Vysvetliť základný rozdiel medzi pohlavným a
nepohlavným rozmnožovaním, medzi embryonálnym a postembryonálnym vývinom.
Pochopiť zákonitosti, že zárodočný vývin všetkých živočíchov skrátene opakuje
vývojové stupne, ktorými prešli ich predchodcovia.
III. TC Klasifikácia organizmov
Vzdelávacie a výchovné ciele
Pochopiť, že systém
organizmov je otvorený, ktorý sa vo vedeckom svete na základe nových poznatkov
neustále mení a dopĺňa. Východiskom tohto systému je klasifikácia organizmov do
5 ríš. Poukázať na fylogenetické väzby a vývojové vzťahy vybraných skupín
živočíchov a na ich význam pre prírodu a človeka. Naučiť žiakov systém
živočíchov, poznávať a chrániť ich.
IV. TC Orgány, sústavy orgánov a ich funkcie
Vzdelávacie a výchovné ciele
Definovať orgán,
sústavu orgánov. Pochopiť zdokonaľovanie anatomicko-morfologickej stavby orgánov
počas evolúcie, tvarovú a funkčnú rozmanitosť v prírode. Získať základné
poznatky o stavbe a funkcii jednotlivých sústav orgánov, o fylogenéze, o
vzájomnej väzbe medzi štruktúrou orgánov a ich funkciou. Naučiť žiakov získané
poznatky aplikovať v praxi a zdôrazniť príčiny, ktoré nepriaznivo ovplyvňujú
funkcie jednotlivých sústav.
V. TC Etológia - správanie živočíchov
Vzdelávacie a výchovné ciele
Stručne
charakterizovať najvýznamnejšie typy vrodeného a získaného správania živočíchov.
Objasniť výskumné smery, ktoré sa stali základom etológie a metódy, ktoré
etológovia pri pozorovaní správania živočíchov používajú. Pochopiť význam
etológie aj v živote človeka, pri jeho správaní, ktoré prebieha pod vplyvom
spoločenských a sociálnych podmienok.
VI. TC Ekológia živočíchov
Vzdelávacie a výchovné ciele
Vysvetliť základné
pojmy ekológie živočíchov. Vysvetliť súčasný vývoj biosféry. Nutnosť ochrany a
starostlivosť o životné prostredie. Zodpovednosť človeka za ďalší osud svojho
prostredia, organizmov, s ktorými sa v procese evolúcie vyvíjal.
Metódy práce
výklad, heuristický
rozhovor, práca s učebnicou, samostatná práca, demonštrácia, skupinové vyučovanie, popis,
prednáška, referát a rozbor, pozorovanie, prednáška, skupinové vyučovanie, film, videoprojekcia
Učebné pomôcky
učebnica, fólie, nástenné obrazy, atlasy, modely, videofilm, publikácie, odborná
literatúra, tabuľky
Formy kontroly a hodnotenia žiakov
- priebežné individuálne a frontálne skúšanie,
orientačné opakovanie,
opakovanie počas výkladu a po výklade učiva, domáce úlohy
- tematické previerky
- skúšanie formou didaktických testov
- rozbor žiackych prác, hodnotenie protokolov z cvičení, pozorovanie žiackych
prejavov
Študijná literatúra
Základ tvorí
predpísaná učebnica pre 2. ročník gymnázia, zošit 3/4, literatúra učiteľskej
knižnice biológie, vedecká literatúra ako i rôzne odborné články z časopisov.
Rozvrh
por. hod. téma mesiac
I. TC Úvod do biológie živočíchov, živočíšna bunka a
tkanivá (3 hod.)
1. 1
Úvodná hodina.
september
2. 1
Charakteristické znaky živočíchov. Stavba živočíšnej bunky.
3. 1
Živočíšne tkanivá – klasifikácia.
II. TC Rozmnožovanie a ontogenéza živočíchov (3 hod.)
4. 1
Pohlavné a nepohlavné rozmnožovanie živočíchov.
5. 1
Ontogenéza živočíchov.
6. 1
Opakovanie.
III. TC Klasifikácia organizmov (26 hod.)
7. 1
Úvod do klasifikácie organizmov.
8. 1
Jednobunkovce. Meňavkobičíkovce.
október
9. 1
Výtrusovce. Nálevníky.
10. 1 Mnohobunkovce.
Hubky.
11. 1 Pŕhlivce.
Rebrovky.
12. 1 Dvojstranne
súmerné živočíchy.
13. 1 Ploskavce.
Hlístovce.
14. 1 Mäkkýše.
15. 1 Obrúčkavce.
november
16. 1 Článkonožce.
17. 1 Hmyz.
18. 1 Opakovanie.
19. 1 Druhoúste
živočíchy. Ostnatokožce. Chordáty – charakteristika.
20. 1 Plášťovce.
Kopijovce.
21. 1 Stavovce -
charakteristika, fylogenéza, systém.
22. 1 Kruhoústnice.
Čeľustnatce. Drsnokožce.
december
23. 1 Ryby.
24. 1 Obojživelníky.
25. 1 Plazy.
26. 1 Vtáky.
27.-28.2 Cicavce.
január
29.-30.2 Opakovanie.
31.-32.2 Pôvod a vývoj živočíchov.
IV. TC Orgány, sústavy orgánov a ich funkcie (23 hod.)
33. 1 Krycia a
oporná sústava.
34. 1 Pohybová
sústava.
február
35. 1 Fyziológia
svalového pohybu. Svalová únava.
36. 1 Fylogenéza
tráviacej sústavy.
37. 1 Procesy
trávenia.
38. 1 Fylogenéza
dýchacej sústavy. Vonkajšie a vnútorné dýchanie.
39. 1 Telové
tekutiny. Krv a jej zloženie.
40. 1 Fylogenéza
obehovej sústavy.
41. 1 Stavba a
činnosť srdca stavovcov.
marec
42. 1 Opakovanie.
43. 1 Fylogenéza
vylučovacej sústavy.
44. 1 Riadiace
sústavy. Nervová regulácia.
45. 1 Nervová
sústava bezstavovcov a stavovcov.
46. 1 Stavba a
činnosť ústrednej nervovej sústavy.
47. 1 Obvodová
nervová sústava. Nižšia a vyššia nervová činnosť.
48. 1 Hormonálna
regulácia.
apríl
49. 1 Hormonálna
regulácia stavovcov.
50. 1 Obranné
mechanizmy a imunita.
51. 1 Regulácia
teploty tela živočíchov.
52. 1 Orgány
zmyslového vnímania. Mechanoreceptory.
53. 1
Rádioreceptory.
54.-55.2 Opakovanie.
V. TC Etológia - správanie živočíchov (5 hod.)
56. 1 Etológia.
Vrodené správanie živočíchov.
máj
57. 1
Najvýznamnejšie typy vrodeného správania.
58. 1 Naučené
správanie.
59. 1 Význam
spolupôsobenia rôznych typov vrodeného správania.
60. 1 Opakovanie.
VI. TC Ekológia živočíchov (6 hod.)
61. 1
Autekológia živočíchov.
62. 1 Populácia -
štruktúra, dynamika. Spoločenstvo.
jún
63. 1 Ekosystém.
64. 1 Ekológia a
životné prostredie.
65. 1 Ochrana
prírody.
66. 1 Opakovanie.
Praktické cvičenia
por. hod. téma mesiac
I. TC Úvod do biológie živočíchov, živočíšna bunka a
tkanivá (4 hod.)
1.-2. 2
Porovnanie rastlinnej a
živočíšnej bunky.
september
3.-4. 2
Živočíšne tkanivá -
klasifikácia, pozorovanie.
II. TC Rozmnožovanie a ontogenéza živočíchov (0 hod.)
III. TC Klasifikácia organizmov (14 hod.)
5.-6. 2
Jednobunkovce - stavba
tela, systém. Pozorovanie jednobunkovcov.
október
7.-8. 2
Mäkkýše a Obrúčkavce -
systém, stavba tela, poznávanie.
november
9.-10. 2
Článkonožce - systém,
stavba tela. Hmyz - poznávanie.
11.-12.2
Ryby - systém, stavba tela,
poznávanie.
december
13.-14.2
Obojživelníky a plazy -
systém, stavba tela, poznávanie.
15.-16.2
Vtáky - systém, stavba
tela, poznávanie.
17.-18.2
Cicavce - systém, stavba
tela, poznávanie.
január
IV. TC Orgány, sústavy orgánov a ich funkcie (8 hod.)
19.-20.2
Oporná a pohybová sústava.
Mechanizmus kontrakcie svalu.
február
21.-22.2
Krv a jej zloženie - krvný
náter. Krvné skupiny.
23.-24.2
Obehová sústava. Počúvanie
srdcovej činnosti. Zisťovanie pulzu hmatom.
25.-26.2
Nervová sústava. Funkcie
zmyslových orgánov.
marec
V. TC Etológia - správanie živočíchov (2 hod.)
27.-28.2
Správanie sa živočíchov -
videozáznam.
máj
VI. TC Ekológia živočíchov (4 hod.)
29.-30.2
Životné prostredie -
referátové spracovanie tém.
jún
31.-32.2
Ochrana životného
prostredia - referátové spracovanie tém.