Časovo-tematické plány predmetu biológia v druhom ročníku a v sexte

Základné ciele a požiadavky na žiakov z predmetu biológia v druhom ročníku a v sexte:

I. TC Úvod do biológie živočíchov, živočíšna bunka a tkanivá

Vzdelávacie a výchovné ciele
Prostredníctvom čiastkových zoologických disciplín získať ucelený pohľad na živočíšny organizmus. Objasniť rozdiely medzi rastlinným a živočíšnym organizmom, ktoré vznikajú v dôsledku fylogenetického vývoja, rozdielov v spôsobe života, významu a postavenia v prírode. Zopakovať všeobecnú štruktúru eukaryotickej bunky a konkretizovať rozdiely v tvare, veľkosti a stavby rastlinnej a živočíšnej bunky. Pochopiť celistvosť organizmu, tvarovú a funkčnú špecializáciu tkanív.

 

II. TC Rozmnožovanie a ontogenéza živočíchov

Vzdelávacie a výchovné ciele
Objasniť význam rozmnožovania v prírode. Vysvetliť základný rozdiel medzi pohlavným a nepohlavným rozmnožovaním, medzi embryonálnym a postembryonálnym vývinom. Pochopiť zákonitosti, že zárodočný vývin všetkých živočíchov skrátene opakuje vývojové stupne, ktorými prešli ich predchodcovia.

III. TC Klasifikácia organizmov

Vzdelávacie a výchovné ciele
Pochopiť, že systém organizmov je otvorený, ktorý sa vo vedeckom svete na základe nových poznatkov neustále mení a dopĺňa. Východiskom tohto systému je klasifikácia organizmov do 5 ríš. Poukázať na fylogenetické väzby a vývojové vzťahy vybraných skupín živočíchov a na ich význam pre prírodu a človeka. Naučiť žiakov systém živočíchov, poznávať a chrániť ich.

 

IV. TC Orgány, sústavy orgánov a ich funkcie

Vzdelávacie a výchovné ciele
Definovať orgán, sústavu orgánov. Pochopiť zdokonaľovanie anatomicko-morfologickej stavby orgánov počas evolúcie, tvarovú a funkčnú rozmanitosť v prírode. Získať základné poznatky o stavbe a funkcii jednotlivých sústav orgánov, o fylogenéze, o vzájomnej väzbe medzi štruktúrou orgánov a ich funkciou. Naučiť žiakov získané poznatky aplikovať v praxi a zdôrazniť príčiny, ktoré nepriaznivo ovplyvňujú funkcie jednotlivých sústav.

 

V. TC Etológia - správanie živočíchov

Vzdelávacie a výchovné ciele
Stručne charakterizovať najvýznamnejšie typy vrodeného a získaného správania živočíchov. Objasniť výskumné smery, ktoré sa stali základom etológie a metódy, ktoré etológovia pri pozorovaní správania živočíchov používajú. Pochopiť význam etológie aj v živote človeka, pri jeho správaní, ktoré prebieha pod vplyvom spoločenských a sociálnych podmienok.

 

VI. TC Ekológia živočíchov

Vzdelávacie a výchovné ciele
Vysvetliť základné pojmy ekológie živočíchov. Vysvetliť súčasný vývoj biosféry. Nutnosť ochrany a starostlivosť o životné prostredie. Zodpovednosť človeka za ďalší osud svojho prostredia, organizmov, s ktorými sa v procese evolúcie vyvíjal.

 

Metódy práce
výklad, heuristický rozhovor, práca s učebnicou, samostatná práca, demonštrácia, skupinové vyučovanie, popis, prednáška, referát a rozbor, pozorovanie, prednáška, skupinové vyučovanie, film, videoprojekcia

Učebné pomôcky
učebnica, fólie, nástenné obrazy, atlasy, modely, videofilm, publikácie, odborná literatúra, tabuľky

Formy kontroly a hodnotenia žiakov
- priebežné individuálne a frontálne skúšanie,
orientačné opakovanie, opakovanie počas výkladu a po výklade učiva, domáce úlohy
- tematické previerky
- skúšanie formou didaktických testov
- rozbor žiackych prác, hodnotenie protokolov z cvičení, pozorovanie žiackych prejavov

Študijná literatúra
Základ tvorí predpísaná učebnica pre 2. ročník gymnázia, zošit 3/4, literatúra učiteľskej knižnice biológie, vedecká literatúra ako i rôzne odborné články z časopisov.

Rozvrh

por.   hod.   téma                                                                                               mesiac

I. TC Úvod do biológie živočíchov, živočíšna bunka a tkanivá (3 hod.)
1.        1      Úvodná hodina.                                                                               september
2.        1      Charakteristické znaky živočíchov. Stavba živočíšnej bunky.
3.        1      Živočíšne tkanivá – klasifikácia.

II. TC Rozmnožovanie a ontogenéza živočíchov (3 hod.)
4.        1      Pohlavné a nepohlavné rozmnožovanie živočíchov.
5.        1      Ontogenéza živočíchov.
6.        1      Opakovanie.

III. TC Klasifikácia organizmov (26 hod.)
7.        1      Úvod do klasifikácie organizmov.
8.        1      Jednobunkovce. Meňavkobičíkovce.                                                    október
9.        1      Výtrusovce. Nálevníky.
10.      1      Mnohobunkovce. Hubky.
11.      1      Pŕhlivce. Rebrovky.
12.      1      Dvojstranne súmerné živočíchy.
13.      1      Ploskavce. Hlístovce.
14.      1      Mäkkýše.
15.      1      Obrúčkavce.                                                                                     november
16.      1      Článkonožce.
17.      1      Hmyz.
18.      1      Opakovanie.
19.      1      Druhoúste živočíchy. Ostnatokožce. Chordáty – charakteristika.
20.      1      Plášťovce. Kopijovce.
21.      1      Stavovce - charakteristika, fylogenéza, systém.
22.      1      Kruhoústnice. Čeľustnatce. Drsnokožce.                                              december
23.      1      Ryby.
24.      1      Obojživelníky.
25.      1      Plazy.
26.      1      Vtáky.
27.-28.2      Cicavce.                                                                                           január
29.-30.2      Opakovanie.
31.-32.2      Pôvod a vývoj živočíchov.

IV. TC Orgány, sústavy orgánov a ich funkcie (23 hod.)
33.      1      Krycia a oporná sústava.
34.      1      Pohybová sústava.                                                                            február
35.      1      Fyziológia svalového pohybu. Svalová únava.
36.      1      Fylogenéza tráviacej sústavy.
37.      1      Procesy trávenia.
38.      1      Fylogenéza dýchacej sústavy. Vonkajšie a vnútorné dýchanie.
39.      1      Telové tekutiny. Krv a jej zloženie.
40.      1      Fylogenéza obehovej sústavy.
41.      1      Stavba a činnosť srdca stavovcov.                                                      marec
42.      1      Opakovanie.
43.      1      Fylogenéza vylučovacej sústavy.
44.      1      Riadiace sústavy. Nervová regulácia.
45.      1      Nervová sústava bezstavovcov a stavovcov.
46.      1      Stavba a činnosť ústrednej nervovej sústavy.
47.      1      Obvodová nervová sústava. Nižšia a vyššia nervová činnosť.
48.      1      Hormonálna regulácia.                                                                      apríl
49.      1      Hormonálna regulácia stavovcov.
50.      1      Obranné mechanizmy a imunita.
51.      1      Regulácia teploty tela živočíchov.
52.      1      Orgány zmyslového vnímania. Mechanoreceptory.
53.      1      Rádioreceptory.
54.-55.2      Opakovanie.

V. TC Etológia - správanie živočíchov (5 hod.)
56.      1      Etológia. Vrodené správanie živočíchov.                                              máj
57.      1      Najvýznamnejšie typy vrodeného správania.
58.      1      Naučené správanie.
59.      1      Význam spolupôsobenia rôznych typov vrodeného správania.
60.      1      Opakovanie.

VI. TC Ekológia živočíchov (6 hod.)
61.      1      Autekológia živočíchov.
62.      1      Populácia - štruktúra, dynamika. Spoločenstvo.                                    jún
63.      1      Ekosystém.
64.      1      Ekológia a životné prostredie.
65.      1      Ochrana prírody.
66.      1      Opakovanie.

Praktické cvičenia

por.   hod.   téma                                                                                               mesiac

I. TC Úvod do biológie živočíchov, živočíšna bunka a tkanivá (4 hod.)
1.-2.    2     
Porovnanie rastlinnej a živočíšnej bunky.                                            september
3.-4.    2     
Živočíšne tkanivá - klasifikácia, pozorovanie.

II. TC Rozmnožovanie a ontogenéza živočíchov (0 hod.)

III. TC Klasifikácia organizmov (14 hod.)
5.-6.    2     
Jednobunkovce - stavba tela, systém. Pozorovanie jednobunkovcov.     október
7.-8.    2     
Mäkkýše a Obrúčkavce - systém, stavba tela, poznávanie.                     november
9.-10.  2     
Článkonožce - systém, stavba tela. Hmyz - poznávanie.
11.-12.2     
Ryby - systém, stavba tela, poznávanie.                                              december
13.-14.2     
Obojživelníky a plazy - systém, stavba tela, poznávanie.
15.-16.2     
Vtáky - systém, stavba tela, poznávanie.
17.-18.2     
Cicavce - systém, stavba tela, poznávanie.                                           január

IV. TC Orgány, sústavy orgánov a ich funkcie (8 hod.)
19.-20.2     
Oporná a pohybová sústava. Mechanizmus kontrakcie svalu.                 február
21.-22.2     
Krv a jej zloženie - krvný náter. Krvné skupiny.
23.-24.2     
Obehová sústava. Počúvanie srdcovej činnosti. Zisťovanie pulzu hmatom.
25.-26.2     
Nervová sústava. Funkcie zmyslových orgánov.                                   marec

V. TC Etológia - správanie živočíchov (2 hod.)
27.-28.2     
Správanie sa živočíchov - videozáznam.                                              máj

VI. TC Ekológia živočíchov (4 hod.)
29.-30.2     
Životné prostredie - referátové spracovanie tém.                                  jún
31.-32.2     
Ochrana životného prostredia - referátové spracovanie tém.