Časovo-tematické plány predmetu biológia v sekunde

 

Základné ciele a požiadavky na žiakov z predmetu biológia v sekunde:

 

I. TC Ekosystémy ľudských sídel a ich okolia

Vzdelávacie a výchovné ciele
Vysvetliť a dokumentovať na príklade zložky spoločenstva organizmov, ekosystému. Poznať chovateľsky a pestovateľsky významné organizmy. Poznať nároky na prostredie chovaných živočíchov, zásady chovu a spolunažívania v mestských a vidieckych podmienkach. Opísať zásady pestovania ,ošetrovania a význam typicky izbových rastlín pre kultúru bývania a estetiku prostredia. Poznať typické organizmy viazané na ľudské obydlia. Charakterizovať vonkajšiu stavbu tela organizmov a ich dôležité životné prejavy. Naučiť sa zásadám prevencie a spôsobov ochrany pred škodlivými druhmi.

Osvojenie základných pojmov
zdomácnený živočích, synantrópny druh, plemená, hydropónia, baktérie, kvasinky, antibiotiká, poh1avný dimorfizmus, poľnohospodársky ekosystém, dodatková energia, deratizácia, prevencia, protilátky, spóra, monilióza, vnútorný parazit, vírusy

 

II. TC Ekosystémy nášho okolia

Vzdelávacie a výchovné ciele
Zistiť podobnosti, odlišné črty, vlastnosti a správanie sa druhov v jednotlivých ekosystémoch. Poukázať na pozitívne a negatívne väzby medzi jednotlivými druhmi v rámci ekosystémov. Poznať typické znaky, prejavy života jednotlivých druhov cudzokrajných ekosystémov (polárne oblasti, tajga, púšte, polopúšte, ...). Poznať typické chránené a ohrozené druhy žijúce v spoločenstvách.

Osvojenie základných pojmov
biologická rovnováha, vnímavosť, dráždivosť, adaptabilita, rast, vývin, ekológia

 

III. TC Spoločné vlastnosti a životné prejavy organizmov

Vzdelávacie a výchovné ciele
Vysvetliť pojem bunka. Hlbšie preskúmať jej zložitú vnútornú stavbu. Hľadať súvislosti v stavbe tela a následnom správaní sa bunky. Vysvetliť nevyhnutnosť a základ bunky v živej zložke prírody. Poukázať na životné prejavy bunky (výživa, dýchanie, rozmnožovanie, rast a vývin). Upozorniť na rozmanitosť buniek.

Osvojenie základných pojmov
organely, bunka, bunková stena, cytoplazmatická membrána, jadro, chloroplasty, lyzozómy, ribozómy ,plastidy ,mitochondrie, vakuola, fotosyntéza, regulácia dejov, chromozómy, materská bunka, dcérska bunka

 

IV. TC Stavba a funkcia tela organizmov

Vzdelávacie a výchovné ciele
Vysvetliť, vymenovať a poznať typických predstaviteľov jednobunkových a mnohobunkových organizmov. Vysvetliť odlišnosti v stavbe ich tela. Poznať najbežnejšie sa vyskytujúce baktérie, sinice, vírusy a zvládnuť spôsob ochrany proti nim. Popísať vonkajšiu a vnútornú stavbu tela týchto organizmov. Poznať základnú klasifikáciu rastlinnej ríše. Vymenovať a rozlíšiť predstaviteľov nižších a vyšších rastlín. Hlbšie preniknúť do podstaty vnútornej stavby tela týchto organizmov. Poznať súvislosti medzi vnútorným a vonkajším prostredím, stavbou tela a prejavmi života spomínaných druhov. Signalizovať spôsob ochrany ohrozených druhov. Vymenovať a rozlíšiť druhy živočíšnej ríše. Dôsledne skúmať vnútornú a vonkajšiu stavbu tela bezstavovcov a hľadať súvislosti v ich následnom správaní sa a adaptácii na vonkajšie podmienky, v ktorých žijú. Poukázať na vplyv čistoty, či spôsobov znečisťovania ich prirodzeného prostredia a bezpodmienečne signalizovať spôsob ochrany ohrozených druhov.

Osvojenie základných pojmov
Obeh látok, hľuzkové baktérie, choroboplodné zárodky, pletivo, tkanivo, výtrusné rastliny, vrchol koreňa, koreňová čiapočka, koreňové vlásky, zväzkovité korene, vodivé pletivo, cievne zväzky, drevná a lyková časť, kambium, krycie pletivo, púčik, borka, druhotná kôra, čepeľ listu, žilnatina, fotosyntéza, prieduchy, transpirácia, gutácia, kvet, súkvetie, cudzoopelenie, samoopelenie, vetroopelivá rastlina, samčí kvet, tyčinka, nitka, peľová komôrka, samičí kvet, piestik, blizna, čnelka, semenník, vajíčko, vajcová bunka, peľové vrecúško, opelenie, oplodnenie, zárodok, osemenie, semeno, plod, oplodie, súkvetie, klasifikácia plodov, rastové hormóny, tkanivo, orgán, sústava orgánov, organizmus, tráviaca sústava, hryzavý ústny ústroj, potravová vakuola, enzýmy, žalúdok, črevo, vstrebávanie, koža, ulita, lastúra, kutikula, svalnatá noha, svaly, vonkajšia kostra, nervová uzlina, nervové vlákno, zmyslové orgány, rebríčková nervová sústava, pučanie, pohlavná sústava, spermie, vajíčko, hermafrodit, regenerácia, priamy vývin, gonochorista, nepriamy vývin s dokonalou premenou, nepriamy vývin s nedokonalou premenou, pľúcny vak, dýchací otvor, vzdušnice, žiabre, srdce, cievy, brušná cieva, chrbtová cieva, otvorená cievna sústava, zatvorená cievna sústava

 

V. TC Systematický prehľad organizmov

Vzdelávacie a výchovné ciele
Poukázať na význam rodového a druhového mena, vysvetliť základné systematické jednotky rastlinnej a živočíšnej ríše. Poznať klasifikáciu organizmov. Systematizovať prehľad prebratých druhov.

Osvojenie základných pojmov
ríša, podríša, kmeň, čeľaď ,rad, rod, oddelenie, druh

 

Metódy práce
prednášková činnosť vyučujúceho, výklad, práca s učebnicou, rozhovor, skupinová práca, demonštrácia, opis, súťaže, kvízy, vychádzka do blízkeho okolia

Učebné pomôcky
učebnica, fólie, nástenné obrazy, diapozitívy, film, herbár, atlasy, zbierky

Formy kontroly a hodnotenia žiakov
- priebežné individuálne a frontálne skúšanie
- tematické previerky
- skúšanie formou testov
- hodnotenie aktivity žiakov

Študijná literatúra
Kvasničková, D. a kol. (1997): Biológia pre 2. ročník osemročných gymnázií, SPN Bratislava, prvé vydanie.

Rozvrh

por.   hod.   téma                                                                                               mesiac

I. TC Ekosystémy ľudských sídel a ich okolia (22 hod.)

 

1.1 Organizmy chované alebo pestované človekom

1.        1      Organizmy chované človekom. Chované živočíchy.                               september

2.        1      Organizmy pestované človekom. Izbové rastliny.

3.        1      Hospodársky významné organizmy.

4.        1      Huby. Hmyz. Ryby.

5.        1      Vtáky.

6.        1      Cicavce. Iné chované cicavce.

 

1.2. Organizmy sprevádzajúce človeka

7.        1      Mikroorganizmy.

8.        1      1. praktické cvičenie - Huby.                                                               október

9.        1      Bezstavovce. Ploskavce a hlístovce.

10.      1      Článkonožce.

11.      1      Stavovce.

 

1.3. Okolie ľudských sídel

12.      1      Sady a záhrady. Zeleninové záhrady.

13.      1      Sady a ovocné záhrady. Rastliny sadov a ovocných záhrad.

14.      1      Huby, baktérie a vírusy v sadoch a ovocných záhradách.                        november

15.      1      Hmyz v sadoch a ovocných záhradách.

16.      1      Iné druhy hmyzu v sadoch a ovocných záhradách.

17.      1      Vtáky v sadoch a ovocných záhradách.

 

1.4. Okrasné záhrady, parky, vegetácia ľudských sídel

18.      1      Rastliny parkov, okrasných záhrad a sídliskovej vegetácie. Okrasné byliny.

19.      1      Okrasné dreviny. Sídlisková vegetácia.

20.      1      Živočíchy parkov, okrasných záhrad, sídlisk. Bezstavovce.

21.      1      Stavovce.

 

1.5. Rumoviská a okraje ciest

22.      1      Organizmy rumovísk a okrajov ciest.                                                   december

 

II. TC Ekosystémy nášho okolia (2 hod.)

23.      1      Čo sme už spoznali.

24.      1      Biológia ako veda o živej prírode.

 

III. TC Spoločné vlastnosti a životné prejavy organizmov (6 hod.)

25.      1      Bunka. Skúmanie buniek.

26.-27.2      Základné časti buniek a ich význam.

28.      1      Životné prejavy bunky.                                                                      január

29.      1      2. praktické cvičenie - Bunka.

30.      1      Vírusy.

 

IV. TC Stavba a funkcia tela jednobunkových a mnohobunkových organizmov (36 hod.)

 

4.1. Jednobunkové organizmy

31.      1      Baktérie.

32.      1      Sinice.

33.      1      Jednobunkové riasy.

34.      1      Jednobunkové huby - kvasinky.                                                          február

35.      1      3. praktické cvičenie - Prvoky.

 

4.2. Mnohobunkové organizmy

 

4.2.1. Stavba tela nižších rastlín

36.      1      Nižšie rastliny. Mnohobunkové riasy.

 

4.2.2. Stavba tela húb.

37.      1      Lišajníky.

 

4.2.3. Stavba teta vyšších rastlín

38.      1      Výtrusné rastliny. Machorasty. Papraďorasty.

39.      1      Semenné rastliny.

 

4.2.3.1. Základné orgány tiel semenných rastlín

40.-41.2      Koreň.                                                                                              marec

42.-44.3      Stonka.

45.-46.2      List.

47.      1      4. praktické cvičenie – Rastlinné telo.

48.      1      Celistvosť rastlinného tela.                                                                 apríl

 

4.2.3.2. Rozmnožovanie rastlín

49.      1      Nepohlavné rozmnožovanie. Pohlavné rozmnožovanie. Kvet.

50.-51.2      Opelenie, oplodnenie a vývin plodu.

52.      1      Semeno a plod.

53.-54.2      Život rastliny.                                                                                    máj

 

4.2.4. Stavba tela živočíchov

 

4.2.4.1. Bezstavovce

55.      1      Pŕhlivce.

56.      1      Ploskavce.

57.-58.2      Mäkkýše. Ulitníky.

59.      1      Obrúčkavce.

60.-61.2      Článkonožce.                                                                                     jún

62.      1      Odlišnosti v stavbe teta článkonožcov.

63.      1      5. praktické cvičenie – Bezstavovce.

64.      1      Živočíchy a prostredie. Ochrana rozmanitostí prírody.

65.-66.2      Systematický prehľad organizmov.