Časovo-tematické plány predmetu biológia v sekunde
Základné ciele
a požiadavky na žiakov z predmetu biológia v sekunde:
I. TC Ekosystémy ľudských sídel a ich okolia
Vzdelávacie a výchovné ciele
Vysvetliť a dokumentovať na príklade zložky spoločenstva organizmov, ekosystému.
Poznať chovateľsky a pestovateľsky významné organizmy. Poznať nároky na
prostredie chovaných živočíchov, zásady chovu a spolunažívania v mestských a
vidieckych podmienkach. Opísať zásady pestovania ,ošetrovania a význam typicky
izbových rastlín pre kultúru bývania a estetiku prostredia. Poznať typické
organizmy viazané na ľudské obydlia. Charakterizovať vonkajšiu stavbu tela
organizmov a ich dôležité životné prejavy. Naučiť sa zásadám prevencie a
spôsobov ochrany pred škodlivými druhmi.
Osvojenie
základných pojmov
zdomácnený živočích, synantrópny druh, plemená, hydropónia, baktérie, kvasinky,
antibiotiká, poh1avný dimorfizmus, poľnohospodársky ekosystém, dodatková
energia, deratizácia, prevencia, protilátky, spóra, monilióza, vnútorný parazit,
vírusy
II. TC Ekosystémy nášho okolia
Vzdelávacie a výchovné ciele
Zistiť podobnosti, odlišné črty, vlastnosti a správanie sa druhov v jednotlivých
ekosystémoch. Poukázať na pozitívne a negatívne väzby medzi jednotlivými druhmi
v rámci ekosystémov. Poznať typické znaky, prejavy života jednotlivých druhov
cudzokrajných ekosystémov (polárne oblasti, tajga, púšte, polopúšte, ...).
Poznať typické chránené a ohrozené druhy žijúce v spoločenstvách.
Osvojenie
základných pojmov
biologická rovnováha, vnímavosť, dráždivosť, adaptabilita, rast, vývin, ekológia
III. TC Spoločné vlastnosti a životné prejavy organizmov
Vzdelávacie a výchovné ciele
Vysvetliť pojem bunka. Hlbšie preskúmať jej zložitú vnútornú stavbu. Hľadať
súvislosti v stavbe tela a následnom správaní sa bunky. Vysvetliť nevyhnutnosť a
základ bunky v živej zložke prírody. Poukázať na životné prejavy bunky (výživa,
dýchanie, rozmnožovanie, rast a vývin). Upozorniť na rozmanitosť buniek.
Osvojenie
základných pojmov
organely, bunka, bunková stena,
cytoplazmatická membrána, jadro, chloroplasty, lyzozómy, ribozómy ,plastidy
,mitochondrie, vakuola, fotosyntéza, regulácia dejov, chromozómy, materská
bunka, dcérska bunka
IV. TC Stavba a funkcia tela organizmov
Vzdelávacie a výchovné ciele
Vysvetliť, vymenovať a poznať
typických predstaviteľov jednobunkových a mnohobunkových organizmov. Vysvetliť
odlišnosti v stavbe ich tela. Poznať najbežnejšie sa vyskytujúce baktérie,
sinice, vírusy a zvládnuť spôsob ochrany proti nim. Popísať vonkajšiu a vnútornú
stavbu tela týchto organizmov. Poznať základnú klasifikáciu rastlinnej ríše.
Vymenovať a rozlíšiť predstaviteľov nižších a vyšších rastlín. Hlbšie preniknúť
do podstaty vnútornej stavby tela týchto organizmov. Poznať súvislosti medzi
vnútorným a vonkajším prostredím, stavbou tela a prejavmi života spomínaných
druhov. Signalizovať spôsob ochrany ohrozených druhov. Vymenovať a rozlíšiť
druhy živočíšnej ríše. Dôsledne skúmať vnútornú a vonkajšiu stavbu tela
bezstavovcov a hľadať súvislosti v ich následnom správaní sa a adaptácii na
vonkajšie podmienky, v ktorých žijú. Poukázať na vplyv čistoty, či spôsobov
znečisťovania ich prirodzeného prostredia a bezpodmienečne signalizovať spôsob
ochrany ohrozených druhov.
Osvojenie základných pojmov
Obeh látok, hľuzkové baktérie, choroboplodné zárodky, pletivo, tkanivo, výtrusné
rastliny, vrchol koreňa, koreňová čiapočka, koreňové vlásky, zväzkovité korene,
vodivé pletivo, cievne zväzky, drevná a lyková časť, kambium, krycie pletivo,
púčik, borka, druhotná kôra, čepeľ listu, žilnatina, fotosyntéza, prieduchy,
transpirácia, gutácia, kvet, súkvetie, cudzoopelenie, samoopelenie, vetroopelivá
rastlina, samčí kvet, tyčinka, nitka, peľová komôrka, samičí kvet, piestik,
blizna, čnelka, semenník, vajíčko, vajcová bunka, peľové vrecúško, opelenie,
oplodnenie, zárodok, osemenie, semeno, plod, oplodie, súkvetie, klasifikácia
plodov, rastové hormóny, tkanivo, orgán, sústava orgánov, organizmus, tráviaca
sústava, hryzavý ústny ústroj, potravová vakuola, enzýmy, žalúdok, črevo,
vstrebávanie, koža, ulita, lastúra, kutikula, svalnatá noha, svaly, vonkajšia
kostra, nervová uzlina, nervové vlákno, zmyslové orgány, rebríčková nervová
sústava, pučanie, pohlavná sústava, spermie, vajíčko, hermafrodit, regenerácia,
priamy vývin, gonochorista, nepriamy vývin s dokonalou premenou, nepriamy vývin
s nedokonalou premenou, pľúcny vak, dýchací otvor, vzdušnice, žiabre, srdce,
cievy, brušná cieva, chrbtová cieva, otvorená cievna sústava, zatvorená cievna
sústava
V. TC Systematický prehľad organizmov
Vzdelávacie a výchovné ciele
Poukázať na význam rodového a druhového mena, vysvetliť základné systematické
jednotky rastlinnej a živočíšnej ríše. Poznať klasifikáciu organizmov.
Systematizovať prehľad prebratých druhov.
Osvojenie základných pojmov
ríša, podríša, kmeň, čeľaď ,rad, rod, oddelenie, druh
Metódy práce
prednášková činnosť vyučujúceho, výklad, práca s učebnicou, rozhovor, skupinová
práca, demonštrácia, opis, súťaže, kvízy, vychádzka do blízkeho okolia
Učebné pomôcky
učebnica, fólie, nástenné obrazy, diapozitívy, film, herbár, atlasy, zbierky
Formy kontroly a hodnotenia žiakov
- priebežné individuálne a frontálne skúšanie
- tematické previerky
- skúšanie formou testov
- hodnotenie aktivity žiakov
Študijná literatúra
Kvasničková, D. a kol. (1997): Biológia pre 2. ročník osemročných gymnázií, SPN
Bratislava, prvé vydanie.
Rozvrh
por. hod. téma mesiac
I. TC Ekosystémy ľudských sídel a ich okolia (22 hod.)
1.1 Organizmy chované alebo pestované človekom
1. 1 Organizmy chované človekom. Chované živočíchy. september
2. 1 Organizmy pestované človekom. Izbové rastliny.
3. 1 Hospodársky významné organizmy.
4. 1 Huby. Hmyz. Ryby.
5. 1 Vtáky.
6. 1 Cicavce. Iné chované cicavce.
1.2. Organizmy sprevádzajúce človeka
7. 1 Mikroorganizmy.
8. 1 1. praktické cvičenie - Huby. október
9. 1 Bezstavovce. Ploskavce a hlístovce.
10. 1 Článkonožce.
11. 1 Stavovce.
1.3. Okolie ľudských sídel
12. 1 Sady a záhrady. Zeleninové záhrady.
13. 1 Sady a ovocné záhrady. Rastliny sadov a ovocných záhrad.
14. 1 Huby, baktérie a vírusy v sadoch a ovocných záhradách. november
15. 1 Hmyz v sadoch a ovocných záhradách.
16. 1 Iné druhy hmyzu v sadoch a ovocných záhradách.
17. 1 Vtáky v sadoch a ovocných záhradách.
1.4. Okrasné záhrady, parky, vegetácia ľudských sídel
18. 1 Rastliny parkov, okrasných záhrad a sídliskovej vegetácie. Okrasné byliny.
19. 1 Okrasné dreviny. Sídlisková vegetácia.
20. 1 Živočíchy parkov, okrasných záhrad, sídlisk. Bezstavovce.
21. 1 Stavovce.
1.5. Rumoviská a okraje ciest
22. 1 Organizmy rumovísk a okrajov ciest. december
II. TC Ekosystémy nášho okolia (2 hod.)
23. 1 Čo sme už spoznali.
24. 1 Biológia ako veda o živej prírode.
III. TC Spoločné vlastnosti a životné prejavy organizmov (6 hod.)
25. 1 Bunka. Skúmanie buniek.
26.-27.2 Základné časti buniek a ich význam.
28. 1 Životné prejavy bunky. január
29. 1 2. praktické cvičenie - Bunka.
30. 1 Vírusy.
IV. TC Stavba a funkcia tela jednobunkových a mnohobunkových organizmov (36 hod.)
4.1. Jednobunkové organizmy
31. 1 Baktérie.
32. 1 Sinice.
33. 1 Jednobunkové riasy.
34. 1 Jednobunkové huby - kvasinky. február
35. 1 3. praktické cvičenie - Prvoky.
4.2. Mnohobunkové organizmy
4.2.1. Stavba tela nižších rastlín
36. 1 Nižšie rastliny. Mnohobunkové riasy.
4.2.2. Stavba tela húb.
37. 1 Lišajníky.
4.2.3. Stavba teta vyšších rastlín
38. 1 Výtrusné rastliny. Machorasty. Papraďorasty.
39. 1 Semenné rastliny.
4.2.3.1. Základné orgány tiel semenných rastlín
40.-41.2 Koreň. marec
42.-44.3 Stonka.
45.-46.2 List.
47. 1 4. praktické cvičenie – Rastlinné telo.
48. 1 Celistvosť rastlinného tela. apríl
4.2.3.2. Rozmnožovanie rastlín
49. 1 Nepohlavné rozmnožovanie. Pohlavné rozmnožovanie. Kvet.
50.-51.2 Opelenie, oplodnenie a vývin plodu.
52. 1 Semeno a plod.
53.-54.2 Život rastliny. máj
4.2.4. Stavba tela živočíchov
4.2.4.1. Bezstavovce
55. 1 Pŕhlivce.
56. 1 Ploskavce.
57.-58.2 Mäkkýše. Ulitníky.
59. 1 Obrúčkavce.
60.-61.2 Článkonožce. jún
62. 1 Odlišnosti v stavbe teta článkonožcov.
63. 1 5. praktické cvičenie – Bezstavovce.
64. 1 Živočíchy a prostredie. Ochrana rozmanitostí prírody.
65.-66.2 Systematický prehľad organizmov.