Časovo-tematické plány predmetu biológia v treťom ročníku a v septime
Základné ciele a požiadavky na žiakov z predmetu biológia
v treťom ročníku a v septime:
I. TC Genetika
Vzdelávacie a výchovné ciele
Žiaci majú pochopiť
protikladný charakter dedičnosti - ich dialektickú jednotu v procese evolúcie.
Osvojiť si základné pojmy, pochopiť genetické zákonitosti a príčiny
premenlivosti. Objasniť, že genetické zákonitosti majú svoj základ na úrovni
makromolekúl. Mutagény okolo nás a ochrana pred nimi. Praktické využitie
poznatkov z genetiky v súčasnosti a jej vzrastajúci význam pre budúcnosť.
II. TC Človek - najvyšší článok vývoja živej prírody
Vzdelávacie a výchovné ciele
Pochopiť stavbu
a funkciu kostí a svalov.
Význam
krvných zložiek. Prvá pomoc pri krvácaní. Darcovstvo a infúzia. Význam a druhy
imunity, očkovanie. Prevencia kardiovaskulárnych chorôb. Význam miazgových
uzlín. Vysvetliť mechaniku dýchania a ventilácie pľúc. Prevencia chorôb
dýchacích ciest. Význam pravidelného stravovania, zloženie stravy. Vysvetliť
premenu živín a význam pečene. Vštepovať zásady správnej výživy. Význam
termoregulácie. Homeostáza. Dialýza. Starostlivosť o zovňajšok. Rakovina kože.
Zabezpečenie kontinuity organizmu a prostredia. Význam reflexnej činnosti.
Zmyslové orgány ako vstupná brána pre podnety. Vysvetliť funkcie miechy a častí
mozgu. Bdenie a význam spánku. Rozdiel medzi podmieneným a nepodmieneným
reflexom. Výchova k rodičovstvu. Plánované rodičovstvo.
III. TC Kontinuita života
Vzdelávacie a výchovné ciele
Sprístupniť žiakom
vedecký obraz vzniku života na Zemi. Objasniť vývoj názorov na vznik a vývoj
života. Postavenie človeka v systéme živej prírody.
Metódy práce
výklad, heuristický
rozhovor, práca s učebnicou, demonštrácia modelov, skupinové vyučovanie, popis,
prednáška, mikroskopovanie, pozorovanie, film, videoprojekcia
Učebné pomôcky
učebnica, fólie, nástenné obrazy, atlasy, modely, videofilm, publikácie, odborná
literatúra, tabuľky
Formy kontroly a hodnotenia žiakov
- priebežné individuálne a frontálne skúšanie,
orientačné opakovanie,
opakovanie počas výkladu a po výklade učiva
- tematické previerky
- skúšanie formou testov
- hodnotenie praktických zručností žiakov, hodnotenie protokolov z cvičení
Študijná literatúra
Základnou
literatúrou sú predpísané učebnice. Okrem učebníc i ostatná vedecká literatúra
z odbornej knižnice biologického kabinetu, osobná vedecká literatúra, ako
i rôzne odborné články z časopisov.
Rozvrh
por. hod. téma mesiac
I. TC
Genetika (23 hod.)
1. 1
Úvod do genetiky.
september
2. 1
Základné genetické pojmy.
3. 1
Nukleové kyseliny
a dedičnosť.
4. 1
Gén, jeho prenos
a expresia.
5. 1
Genetika prokaryotickej
bunky.
6. 1
Genetika eukaryotickej
bunky.
7. 1
Reprodukcia buniek
eukaryotov. Mitóza. Meióza.
október
8. 1
Mendelove zákony.
Monohybridné kríženie.
9. 1
Dihybridné kríženie.
10. 1
Dedičnosť krvných skupín.
11. 1
Pohlavné chromozómy a
chromozómové určenie pohlavia.
12. 1
Dedičnosť viazaná na
pohlavie.
13. 1
Podstata génovej väzby
a jej význam.
14. 1
Mimojadrová dedičnosť.
november
15. 1
Klasifikácia a význam
mutácií.
16. 1
Dedičnosť kvantitatívnych
znakov.
17. 1
Populačná genetika.
18. 1
Hardyho-Weinbergov zákon.
19. 1
Genetika človeka.
20. 1
Dedičné dispozície
a choroby.
21. 1
Genetické poradenstvo. december
22. 1
Gén. manipulácie a ich
praktický význam.
23. 1
Opakovanie.
II. TC
Človek -
najvyšší článok vývoja živej prírody (31 hod.)
24. 1
Oporná a pohybová sústava.
Kosti - stavba a tvar.
25. 1
Kostra ľudského tela.
26. 1
Kostrové svaly.
27. 1
Hladké svaly.
január
28. 1
Krv a jej zloženie.
26. 1
Krvné skupiny.
30. 1
Obranné reakcie organizmu.
Imunita.
31. 1
Funkčná charakteristika
srdca. Prúdenie krvi, krvný tlak.
32. 1
Tkanivový mok. Miazga
a miazgový obeh.
33. 1
Dýchacia sústava človeka.
február
34. 1
Výmena dýchacích plynov.
35. 1
Tráviaca sústava človeka.
36. 1
Funkcie jednotlivých
orgánov tráviacej sústavy.
37. 1
Premena látok a energií v
ľudskom tele.
38. 1
Premena živín. Význam
pečene.
39. 1
Potreba výživy. Vitamíny.
40. 1
Teplota tela a jej
udržiavanie. marec
41. 1
Vylučovacia sústava.
42. 1
Koža a jej činnosť.
43. 1
Opakovanie.
44. 1
Látkové riadenie činnosti
organizmu.
45. 1
Prehľad žliaz s vnútornou
sekréciou.
46. 1
Usporiadanie nervovej
sústavy. Reflexy.
47. 1
Funkcie receptorov. Čuch,
chuť, receptory kože a pohybu. apríl
48. 1
Statokinetický receptor -
sluch. Zrak.
49. 1
Výkonné funkcie nervovej
sústavy.
50. 1
Riadenie činnosti
vnútorných orgánov.
51. 1
Vyššia nervová činnosť.
52. 1
Rozmnožovacia sústava ženy.
53. 1
Rozmnožovacia sústava muža.
54. 1
Vývin jedinca.
máj
I. TC
Kontinuita života (12 hod.)
55. 1
Úvod.
56. 1
Minulosť Zeme. Vznik Zeme
v procese vývoja slnečnej sústavy.
57. 1
Predstavy o vzniku života.
58. 1
Geologický a biologický
vývoj Zeme.
59. 1
Vznik a evolúcia druhov.
60. 1
Darwinova evolučná teória.
61. 1
Vývoj rastlín a živočíchov.
jún
62. 1
Pôvod a vývoj človeka.
63. 1
Primáty a hominidi.
64. 1
Neandertálec a Homo
sapiens.
65. 1
Ľudské plemená a rasy.
66. 1
Opakovanie. Záverečné
hodnotenie.
Praktické cvičenia
por. hod. téma mesiac
I. TC
Genetika (12 hod.)
1.-2. 2
Základy genetickej analýzy.
september
3.-6. 4
Mendelove pravidlá.
Riešenie úloh zameraných na jednoduché kríženie. október
7.-8.
2
Populačná rovnováha.
november
9.-10.
2
Riešenie príkladov
z genetiky človeka.
11.-12.2
Genetické poradenstvo.
december
II. TC
Človek -
najvyšší článok vývoja živej prírody (16 hod.)
13.-14.2
Stavba a funkcia
kostry.
15.-16.2
Stavba a funkcia
svalov ľudského tela.
január
17.-18.2
Cievna sústava.
19.-20.2
Dýchacia sústava človeka.
február
21.-22.2
Tráviaca sústava.
23.-24.2
Koža.
marec
25.-26.2
Funkcie zmyslových orgánov.
apríl
27.-28.2
Rozmnožovacie orgány muža
a ženy.
I. TC
Kontinuita života (4 hod.)
29.-30.2
Vznik a vývoj slnečnej sústavy a Zeme.
máj
31.-32.2
Vývoj života na Zemi.