Maturitná  skúška

 

Maturitná skúška sa podľa novej vyhlášky skladaá z dvoch častí, externej a internej, a prevádza sa vo forme písomnej a ústnej. Externá maturitná skúška sa vykonáva v písomnej podobe, je pripravená a hodnotená externe, t.j. štátnym pedagogickým ústavom, a pozostáva z troch dielov: posluch s porozumením, čítanie s porozumením a gramatické cvičenia. Interná maturitná skúška je hodnotená vyučujúcimi našej školy a    dve časti: písomnú a ústnu. Písomná časť je slohová kompozícia, esej, s presne danými inštrukciami, ktoré sa týkajú jej rozsahu a obsahu, pričom nie je dovolené používať slovník. Pri hodnotení sa zohľadňuje jej obsah a dĺžka, členenie a stavba textu, gramatika a použitá slovná zásoba. Esej sa píše v ten istý deň ako externá maturitná skúška. Pri ústnej časti si študenti ťahajú maturitnú otázku, ktorá je polytematická a pozostáva z troch podotázok: konverzácia o obrazovom materiáli, riadený rozhovor na danú tému a situačný dialóg. Otázky zahrňujú 25 tematických okruhov, ktoré sú rovnaké pre obidve úrovne, avšak  vrámci tém podotázky d/ e/ sú pre vyššiu úroveň. Základom hodnotenia bude rozsah slovnej zásoby, používanie gramatických štruktúr, stupeň jazykovej pohotovosti, obsahová štruktúra prejavu a pod. Úlohou študenta je zaujať stanovisko k téme a odôvodniť ho v rozhovore. Hodnotí sa aj vyjadrenie stanoviska, vecná argumentácia, výber faktov a informácií, jazyková správnosť. Žiaci môžu používať slovník.

 

Tematické  okruhy:

 

1.   Rodina

      a/   osobné údaje (meno, bydlisko, dátum a miesto narodenia, stav, profesia,......)                                       

      b/   opis osoby  (vzhľad, črty tváre, povahové črty, štýl obliekania,...)

      c/   rodinné vzťahy  (členovia rodiny, vzťahy medzi nimi, pomoc v rodine, domáce práce,

            rodinné oslavy,...)

      d/   predstavy o budúcej rodine, partnerovi, bývaní, práci,

      e/   rodina a spoločnosť (funkcie rodiny, rodina kedysi a dnes, generačné problémy , 

            problémy neúplných rodín, rozvodovosť, nízka pôrodnosť,...)

 

2.   Kultúra  a  umenie

      a/   múzea, výstavy, divadlá, kiná, koncerty (počet, druhy, návštevnost,...)

      b/   známe osobnosti (speváci, herci, režiséri)

      c/   návšteva kina, divadla, koncertov   -   obľúbené žánre

     d/   hudobné, filmové a divadelné festivaly,  atmosféra,

     e/   ďalšie druhy umenia  -  folklór,  maliarstvo, sochárstvo, architektúra – osobnosti

 

 

3.   Šport

      a/   druhy športu  (kolektívne, individuálne, letné a zimné, vodné, adrenalínové,...)

      b/   môj vzťah k športu, šport, ktorý ma zaujíma (aktívne, pasívne), dôvody,

      c/   význam športu pre rozvoj osobnosti (fyzické a duševné zdravie, vôľové vlastnos –

            ti, fair play,...)

      d/    významné športové podujatia, preteky, olympijské hry,

      e/    negatívne javy v športe (sláva, peniaze, doping)

 

4.   Bývanie

      a/   môj  domov (opis domu, bytu, vybavenie miestnosti, nábytok, práce v domácnosti)

      b/   bývanie v meste a na vidieku (výhody a nevýhody),

      c/   ideálne bývanie (vlastné predstavy o bývaní),

      d/   domov a jeho význam v živote človeka (kultúra bývania u nás a v zahraničí),

      e/   problém bývania mladých rodín, kúpa a prenájom bytu, deti na sídliskách.

 

5.   Obchod  a služby

      a/   nákupné zariadenia, obchody, hypermarkety, trhoviská,

      b/   služby (rôzne druhy služieb, pošta, banka, polícia, čerpacia stanica,...)

      c/   reklama, personál,

      d/   druhy a spôsoby nákupu a platenia (katalógový predaj, splátky, týždenný nákup)

      e/   zahraničné výrobky u nás, export slovenských výrobkov.

 

6.   Starostlivosť o zdravie

      a/   ľudské telo

      b/   telesné a duševné zdravie a jeho poruchy, choroby, zranenia, návšteva u lekára

              pobyt v nemocnici,

      c/    zdravý spôsob života (správna životospráva, telesná a duševná hygiena)

      d/   zdravotnícka starostlivosť (prevencia, očkovanie)

      e/   štátne a súkromné zdravotníctvo (zdravotné poistenie, odborní lekári)

 

7.   Cestovanie

      a/   prípravy na cestu, význam a cieľ cestovania (za prácou, na dovolenku, služobne),

      b/   dopravné prostriedky (porovnanie, výhody a nevýhody),

      c/   infornacie o vlaku, ubytovaní, na recepcii,

      d/   cestovanie kedysi a dnes, cestovanie v budúcnosti,

      e/   možnosti cestovania do zahraničia.

 

8.   Vzdelanie

       a/   školský systém (typy šk. zariadení, druh skúšok, organizácia šk. roka, klasifikácia, 

             prázdniny),

       b/   vyučovanie (trvanie, rozvrh, predmety, prestávky, aktivity na hodine, šk. stravovanie)

       c/   život študenta (voľný čas, záľuby, mimoškolské aktivity, priatelia, vreckové, brigády)      

       d/   štúdium cudzích jazykov (výmenné pobyty, stáže, jazykové kurzy, au-pair)

       e/   vzťah medzi učiteľom a žiakom.

 

9.   Zamestnanie

      a/   typy zamestnania (fyzická a duševná práca), voľba povolania, jej motivácia.

      b/   žiadosť o zamestnanie, životopis, prijímací pohovor,

      c/   pracovný čas a voľný čas, zdokonaľovanie práce, nové technológie,

      d/   nezamestnanosť, trh práce, rekvalifikácia, mzda, prac. príležitosti v zahraničí,

      e/   sociálna starostlivosť, zamestnanosť žien (materská dovolenka), dôchodcovia.

 

10.  Vzťahy  medzi  ľuďmi   

       a/   medziľudské vzťahy (v rodine, na pracovisku, v škole, susedské, generačné)

       b/   priateľstvo a láska (hodnotový systém, postoje, stretnutia, oslavy),

       c/   spoločenské problémy (postihnutí, závislí, bezdomovci),

       d/   negatívne javy (agresivita, vandalizmus, egoizmus, ľahostajnosť),

       e/   možnosti riešenia konfliktov.

 

11.  Človek  a  príroda

        a/   klimatické pásma, ročné obdobia, počasie, klimatické zmeny, prírodné katastrofy,

        b/   fauna a flóra, ohrozené druhy, zvieratá v ZOO, domáce zvieratá, záhradkárstvo,

        c/   stav životného prostredia (znečistenie zeme, vôd a ovzdušia)

        d/   ochrana životného prostredia (národné parky, výchova)

        e/   vplyv životného prostredia na život človeka (poĺnohospodárstvo, zdravá výživa,

              agroturistika)

 

12.  Vedecko – technický  rozvoj

        a/   život kedysi a dnes (výdobytky vedy a techniky a životná úroveň, prístroje v domác -

              nosti),

        b/   pozoruhodné objavy (rádium, pasterizácia, film, TGV,...)

        c/   veda a technika na pomoc človeku (elektronika, informatika, medicína, telekomuni -

              kácie, doprava, stavebníctvo,..)  

          d/   zneužitie vedy a techniky (zbrane, závislosti, násilie, konzumná spoločnosť, ci-  

              vilizačné choroby,..)      

        e/   človek a veda a technika v budúcnosti (nahradí počítač učiteľa, deti a počítače,

              únik mozgov,...)

 

13.  Človek  a  spoločnosť

       a/   morálka (správanie mladých a starších ľudí, etická výchova v rodina  a v škole, poru-

             šovanie morálnych noriem, nedorozumenia a konflikty,..)

       b/   spoločenská etiketa (stretnutia, pozdravy, blahoželania, návštevy,...)

       c/    normy a ich porušovanie (morálka a zákon, kriminalita a jej príčiny,...)

       d/   prejavy záujmu a pomoci spoluobčanom v núdzi, sponzorstvo, sponzori,

       e/    vplyv spoločnosti na rodinu

 

14.  Komunikácia  a  jej  formy

       a/   typy komunikácie a jej význam (verbálna, neverbálna, ústna, písomná,...)

       b/   komunikácia v rôznych situáciach (medzi mladými, mladými a staršími, na ulici,

              v škole, v rodine, v každodennom živote, vo výnimočných situáciách,...)

        c/   moderné formy komunikácie (mobil, počítač – elektronická pošta, internet,...)

        d/  jazyk ako dorozumievací prostriedok (výučba svetových jazykov, ich využitie,...)

        e/   jazyk štandartný, hovorový, slang, odborný a pod.

 

15.  Masmédiá

       a/   typy masovokomunikačných prostriedkov, ich využitie, výhody a nevýhody,

       b/   tlač (denná, časopisy, rubriky)

       c/   rozhlas, TV (stanice a Tv kanály, programy, sledovanosť,...)

       d/   vplyv masmédií na život jednotlivca, rodiny a spoločnosti,

       e/   reklama a jej vplyv na človeka.

 

16.  Mládež  a  jej  svet

       a/   charakteristika mladých  ( vonkajšia:  postava,  vlasy,  móda,  tetovanie,  piercing,

             vnútorná: typické vlastnosti, záujmy,)

       b/   postavenie mladých v spoločnosti (práva, možnosti štúdia, práca, mladé rodiny),

       c/   generačné konflikty, ich príčiny, prejavy a dôsledky,

       d/   nezdravé javy v živote mladých (násilie, gamblerstvo, drogy)

       e/   predstavy mladých o budúcnosti (očakávania, túžby, obavy)

 

17.  Stravovanie

       a/   jedlá a nápoje počas dňa (raňajky, obed, večera)

       b/   stravovacie zariadenia (stravovanie doma, v škole, v reštaurácii),

       c/   príprava obľúbeného jedla (suroviny, postup pri príprave, servírovanie)

       d/   medzinárodné kuchyne (charakteristika, rozdiely, špeciality)

       e/   zdravá  kuchyňa (stravovanie detí, návyky, vegetariánstvo, diéty).

 

18.  Záľuby,  voľný  čas  a  životný  štýl

       a/   možnosti trávenia voľného času

       b/   organizovaný voľný čas (mimoškolské aktivity, krúžky, brigády,...)

       c/   individuálne záľuby (umenie, kultúra, hudba, knihy, šport, domáce práce, príroda,...)

       d/   vplyv zmien v spoločnosti na trávenie voľného času (kedysi a dnes)

       e/   trávenie voľného času  a rozdielnosť záľub v závislosti na pohlaví a veku.

 

19.  Multikultúrna  spoločnosť

       a/   zvyky a tradície rôznych kultúr -cirkevné a štátne sviatky, folklórne tradície, festivaly,

       b/   spolunažívanie ľudí rôznych národností v jednej krajine,

       c/   zbližovanie kultúr (kontakty kedysi a dnes, významné osobnosti, tolerancia)                                                                                 

       d/   negatívne javy (rasová diskriminácia, intolerancia, vzťah k menšinám)

       e/   kultúrne hodnoty iných národov, spolužitie v Európe.

 

20.  Mestá  a miesta  

       a/   dôležité miesta v mojom živote (rodisko, miesto štúdií, trávenia víkendov, prázdnin,..)

       b/   sprevádzanie turistov (privítanie, základné informácie o meste, možnostiach    uby –

             tovania, stravovania, nákupe suvenírov,...)

       c/   turisticky zaujímavé miesta na Slovensku, v anglicky hovoriacich krajinách, vo svete 

             (hrady a zámky, kúpele, historické pamiatky a  mestá, prírodné krásy, turistické zau -

              jímavosti)

       d/   miesto vhodné na oddych a miesto na spoločenské vyžitie

       e/   mestá a miesta, ktoré ma lákajú – miesto mojich snov.

 

21.  Obliekanie  a  móda

        a/   typy odevov podľa klímy a počasia, podľa príležitosti,

        b/   výber a starostlivosť o oblečenie,

        c/   šaty na mieru alebo konfekcia (v obchode s odevami, u krajčíra),

        d/   móda a vkus (módne trendy, farby, tvorcovia, módne prehliadky),

        e/   šaty robia človeka

 

22.  Kniha  -  priateľ človeka

       a/   knihy, literatúra, čítanie

       b/   obľúbený autor a žánre

       c/   život a dielo britského / amerického spisovateľa

       d/   nositelia Nobelovej ceny za literatúru a ich diela

       e/   kríza v čítaní beletrie (príčiny, kupovanie kníh, služby knižníc, inštitútov).

 

23.  Vzory  a  ideály

       a/   pozitívne a negatívne charakterové vlastnosti, ideálny človek,

       b/   človek, ktorého si vážim,

       c/   skutoční a literárni hrdinovia,

       d/   hrdinon sa človek nerodí, ale sa ním stáva (konanie v hraničnej situácii),

       e/   ja ako hrdina.

 

24.  Reálie  anglicky  hovoriacich  krajín

       a/   základné údaje a geografické fakty, história rozšírenia angličtiny z krajiny pôvodu do

             ostatných krajín,

       b/   turistické atrakcie a destinácie, ktoré by som chcel návštíviť,

       c/   kultúra, výnimočnosť, zvyky, tradície, konvencie,

       d/   podobnosti  a rozdiely medzi krajinami,  stereotypy a predsudky,

       e/   miesto a úloha krajín v svetovej politike a pri riešení celosvetových problémov

             časnosti.

 

25.  Slovensko  -  moja  vlasť

        a/   základné údaje a geogragické fakty,

        b/   miesta, ktoré by som odporučil cudzincom,

        c/   kultúra, zvyky, tradície, konvencie,

        d/   stereotypy a predsudky,

        e/   miesto Slovenska v zjednotenej Európe.