Maturitná skúška
Maturitná skúška sa podľa novej vyhlášky skladaá z dvoch častí, externej
a internej, a prevádza sa vo forme písomnej a ústnej. Externá
maturitná skúška sa vykonáva v písomnej podobe, je pripravená
a hodnotená externe, t.j. štátnym pedagogickým ústavom, a pozostáva
z troch dielov: posluch s porozumením, čítanie s porozumením
a gramatické cvičenia. Interná maturitná skúška je hodnotená
vyučujúcimi našej školy a má dve časti: písomnú a ústnu. Písomná
časť je slohová kompozícia, esej, s presne danými inštrukciami, ktoré
sa týkajú jej rozsahu a obsahu, pričom nie je dovolené používať slovník.
Pri hodnotení sa zohľadňuje jej obsah a dĺžka, členenie a stavba
textu, gramatika a použitá slovná zásoba. Esej sa píše v ten istý deň
ako externá maturitná skúška. Pri ústnej časti si študenti ťahajú
maturitnú otázku, ktorá je polytematická a pozostáva z troch podotázok:
konverzácia o obrazovom materiáli, riadený rozhovor na danú tému a
situačný dialóg. Otázky zahrňujú 25 tematických okruhov, ktoré sú rovnaké pre
obidve úrovne, avšak vrámci tém
podotázky d/ e/ sú pre vyššiu úroveň. Základom hodnotenia bude rozsah
slovnej zásoby, používanie gramatických štruktúr, stupeň jazykovej pohotovosti,
obsahová štruktúra prejavu a pod. Úlohou študenta je zaujať stanovisko
k téme a odôvodniť ho v rozhovore. Hodnotí sa aj vyjadrenie
stanoviska, vecná argumentácia, výber faktov a informácií, jazyková
správnosť. Žiaci môžu používať slovník.
Tematické okruhy:
1. Rodina
a/
osobné údaje (meno, bydlisko, dátum a miesto narodenia, stav,
profesia,......)
b/ opis osoby (vzhľad, črty tváre, povahové črty, štýl
obliekania,...)
c/ rodinné vzťahy (členovia rodiny, vzťahy medzi nimi, pomoc v
rodine, domáce práce,
rodinné oslavy,...)
d/
predstavy o budúcej rodine, partnerovi, bývaní, práci,
e/ rodina a spoločnosť (funkcie
rodiny, rodina kedysi a dnes, generačné problémy ,
problémy neúplných rodín, rozvodovosť, nízka pôrodnosť,...)
2.
Kultúra a umenie
a/ múzea, výstavy, divadlá,
kiná, koncerty (počet, druhy, návštevnost,...)
b/ známe osobnosti (speváci,
herci, režiséri)
c/ návšteva kina, divadla,
koncertov - obľúbené žánre
d/ hudobné, filmové a divadelné
festivaly, atmosféra,
e/ ďalšie druhy umenia -
folklór, maliarstvo, sochárstvo,
architektúra – osobnosti
3.
Šport
a/ druhy športu (kolektívne, individuálne, letné a zimné,
vodné, adrenalínové,...)
b/ môj vzťah k športu, šport,
ktorý ma zaujíma (aktívne, pasívne), dôvody,
c/ význam športu pre rozvoj
osobnosti (fyzické a duševné zdravie, vôľové vlastnos –
ti, fair play,...)
d/ významné športové
podujatia, preteky, olympijské hry,
e/ negatívne javy v športe
(sláva, peniaze, doping)
4.
Bývanie
a/ môj domov (opis domu, bytu, vybavenie
miestnosti, nábytok, práce v domácnosti)
b/ bývanie v meste a na vidieku
(výhody a nevýhody),
c/ ideálne bývanie (vlastné
predstavy o bývaní),
d/ domov a jeho význam v živote
človeka (kultúra bývania u nás a v zahraničí),
e/ problém bývania mladých
rodín, kúpa a prenájom bytu, deti na sídliskách.
5.
Obchod a služby
a/ nákupné zariadenia, obchody,
hypermarkety, trhoviská,
b/ služby (rôzne druhy služieb,
pošta, banka, polícia, čerpacia stanica,...)
c/ reklama, personál,
d/ druhy a spôsoby nákupu a
platenia (katalógový predaj, splátky, týždenný nákup)
e/ zahraničné výrobky u nás,
export slovenských výrobkov.
6.
Starostlivosť o zdravie
a/ ľudské telo
b/ telesné a duševné zdravie a
jeho poruchy, choroby, zranenia, návšteva u lekára
pobyt v nemocnici,
c/ zdravý spôsob života
(správna životospráva, telesná a duševná hygiena)
d/ zdravotnícka starostlivosť
(prevencia, očkovanie)
e/ štátne a súkromné
zdravotníctvo (zdravotné poistenie, odborní lekári)
7.
Cestovanie
a/ prípravy na cestu, význam a
cieľ cestovania (za prácou, na dovolenku, služobne),
b/ dopravné prostriedky
(porovnanie, výhody a nevýhody),
c/ infornacie o vlaku,
ubytovaní, na recepcii,
d/ cestovanie kedysi a dnes,
cestovanie v budúcnosti,
e/ možnosti cestovania do
zahraničia.
8.
Vzdelanie
a/ školský systém (typy šk.
zariadení, druh skúšok, organizácia šk. roka, klasifikácia,
prázdniny),
b/ vyučovanie (trvanie, rozvrh,
predmety, prestávky, aktivity na hodine, šk. stravovanie)
c/ život študenta (voľný čas,
záľuby, mimoškolské aktivity, priatelia, vreckové, brigády)
d/
štúdium cudzích jazykov (výmenné pobyty, stáže, jazykové kurzy, au-pair)
e/ vzťah medzi učiteľom a
žiakom.
9.
Zamestnanie
a/ typy zamestnania (fyzická a
duševná práca), voľba povolania, jej motivácia.
b/ žiadosť o zamestnanie,
životopis, prijímací pohovor,
c/ pracovný čas a voľný čas,
zdokonaľovanie práce, nové technológie,
d/
nezamestnanosť, trh práce, rekvalifikácia, mzda, prac. príležitosti v
zahraničí,
e/ sociálna starostlivosť,
zamestnanosť žien (materská dovolenka), dôchodcovia.
10.
Vzťahy medzi ľuďmi
a/ medziľudské vzťahy (v
rodine, na pracovisku, v škole, susedské, generačné)
b/ priateľstvo a láska
(hodnotový systém, postoje, stretnutia, oslavy),
c/ spoločenské problémy
(postihnutí, závislí, bezdomovci),
d/
negatívne javy (agresivita, vandalizmus, egoizmus, ľahostajnosť),
e/ možnosti riešenia
konfliktov.
11. Človek a príroda
a/ klimatické pásma, ročné
obdobia, počasie, klimatické zmeny, prírodné katastrofy,
b/ fauna a flóra, ohrozené
druhy, zvieratá v ZOO, domáce zvieratá, záhradkárstvo,
c/ stav životného prostredia
(znečistenie zeme, vôd a ovzdušia)
d/ ochrana životného prostredia
(národné parky, výchova)
e/ vplyv životného prostredia
na život človeka (poĺnohospodárstvo, zdravá výživa,
agroturistika)
12.
Vedecko – technický rozvoj
a/ život kedysi a dnes
(výdobytky vedy a techniky a životná úroveň, prístroje v domác -
nosti),
b/ pozoruhodné objavy (rádium,
pasterizácia, film, TGV,...)
c/ veda a technika na pomoc
človeku (elektronika, informatika, medicína, telekomuni -
kácie, doprava, stavebníctvo,..)
d/ zneužitie vedy a techniky (zbrane, závislosti, násilie, konzumná
spoločnosť, ci-
vilizačné choroby,..)
e/ človek a veda a technika v
budúcnosti (nahradí počítač učiteľa, deti a počítače,
únik mozgov,...)
13.
Človek a spoločnosť
a/ morálka (správanie mladých a
starších ľudí, etická výchova v rodina
a v škole, poru-
šovanie morálnych noriem, nedorozumenia a konflikty,..)
b/ spoločenská etiketa
(stretnutia, pozdravy, blahoželania, návštevy,...)
c/ normy a ich porušovanie
(morálka a zákon, kriminalita a jej príčiny,...)
d/
prejavy záujmu a pomoci spoluobčanom v núdzi, sponzorstvo, sponzori,
e/ vplyv spoločnosti na rodinu
14.
Komunikácia a jej
formy
a/ typy komunikácie a jej
význam (verbálna, neverbálna, ústna, písomná,...)
b/ komunikácia v rôznych
situáciach (medzi mladými, mladými a staršími, na ulici,
v škole, v rodine, v každodennom živote, vo výnimočných situáciách,...)
c/ moderné formy komunikácie
(mobil, počítač – elektronická pošta, internet,...)
d/
jazyk ako dorozumievací prostriedok (výučba svetových jazykov, ich
využitie,...)
e/ jazyk štandartný, hovorový,
slang, odborný a pod.
15.
Masmédiá
a/ typy masovokomunikačných
prostriedkov, ich využitie, výhody a nevýhody,
b/ tlač (denná, časopisy,
rubriky)
c/ rozhlas, TV (stanice a Tv
kanály, programy, sledovanosť,...)
d/
vplyv masmédií na život jednotlivca, rodiny a spoločnosti,
e/ reklama a jej vplyv na človeka.
16.
Mládež a jej
svet
a/ charakteristika mladých ( vonkajšia: postava, vlasy, móda,
tetovanie, piercing,
vnútorná: typické vlastnosti, záujmy,)
b/ postavenie mladých v
spoločnosti (práva, možnosti štúdia, práca, mladé rodiny),
c/ generačné konflikty, ich
príčiny, prejavy a dôsledky,
d/
nezdravé javy v živote mladých (násilie, gamblerstvo, drogy)
e/ predstavy mladých o
budúcnosti (očakávania, túžby, obavy)
17.
Stravovanie
a/ jedlá a nápoje počas dňa
(raňajky, obed, večera)
b/ stravovacie zariadenia
(stravovanie doma, v škole, v reštaurácii),
c/ príprava obľúbeného jedla
(suroviny, postup pri príprave, servírovanie)
d/
medzinárodné kuchyne (charakteristika, rozdiely, špeciality)
e/ zdravá kuchyňa (stravovanie detí, návyky,
vegetariánstvo, diéty).
18.
Záľuby, voľný čas
a životný štýl
a/ možnosti trávenia voľného
času
b/ organizovaný voľný čas
(mimoškolské aktivity, krúžky, brigády,...)
c/ individuálne záľuby (umenie,
kultúra, hudba, knihy, šport, domáce práce, príroda,...)
d/
vplyv zmien v spoločnosti na trávenie voľného času (kedysi a dnes)
e/ trávenie voľného času a rozdielnosť záľub v závislosti na pohlaví
a veku.
19.
Multikultúrna spoločnosť
a/ zvyky a tradície rôznych kultúr
-cirkevné a štátne sviatky, folklórne tradície, festivaly,
b/ spolunažívanie ľudí rôznych
národností v jednej krajine,
c/
zbližovanie kultúr (kontakty kedysi a dnes, významné osobnosti,
tolerancia)
d/
negatívne javy (rasová diskriminácia, intolerancia, vzťah k menšinám)
e/
kultúrne hodnoty iných národov, spolužitie v Európe.
20.
Mestá a
miesta
a/ dôležité miesta v mojom živote
(rodisko, miesto štúdií, trávenia víkendov, prázdnin,..)
b/ sprevádzanie turistov
(privítanie, základné informácie o meste, možnostiach uby –
tovania, stravovania, nákupe suvenírov,...)
c/ turisticky zaujímavé miesta
na Slovensku, v anglicky hovoriacich krajinách, vo svete
(hrady a zámky, kúpele, historické pamiatky a mestá, prírodné krásy, turistické zau -
jímavosti)
d/ miesto vhodné na oddych a miesto na
spoločenské vyžitie
e/ mestá a miesta, ktoré ma lákajú – miesto mojich snov.
21.
Obliekanie a móda
a/ typy odevov podľa klímy a
počasia, podľa príležitosti,
b/ výber a starostlivosť o
oblečenie,
c/ šaty na mieru alebo
konfekcia (v obchode s odevami, u krajčíra),
d/
móda a vkus (módne trendy, farby, tvorcovia, módne prehliadky),
e/ šaty robia človeka
22.
Kniha - priateľ človeka
a/ knihy, literatúra, čítanie
b/ obľúbený autor a žánre
c/ život a dielo britského /
amerického spisovateľa
d/
nositelia Nobelovej ceny za literatúru a ich diela
e/ kríza v čítaní beletrie
(príčiny, kupovanie kníh, služby knižníc, inštitútov).
23.
Vzory a ideály
a/ pozitívne a negatívne
charakterové vlastnosti, ideálny človek,
b/ človek, ktorého si vážim,
c/ skutoční a literárni
hrdinovia,
d/ hrdinon sa človek nerodí,
ale sa ním stáva (konanie v hraničnej situácii),
e/ ja ako hrdina.
24. Reálie
anglicky hovoriacich krajín
a/ základné údaje a geografické
fakty, história rozšírenia angličtiny z krajiny pôvodu do
ostatných krajín,
b/ turistické atrakcie a
destinácie, ktoré by som chcel návštíviť,
c/ kultúra, výnimočnosť, zvyky,
tradície, konvencie,
d/ podobnosti a rozdiely medzi krajinami, stereotypy a predsudky,
e/ miesto a úloha krajín v
svetovej politike a pri riešení celosvetových problémov
súčasnosti.
25.
Slovensko - moja
vlasť
a/ základné údaje a geogragické
fakty,
b/ miesta, ktoré by som
odporučil cudzincom,
c/ kultúra, zvyky, tradície,
konvencie,
d/ stereotypy a predsudky,
e/ miesto Slovenska v
zjednotenej Európe.