Maturitné otázky

 

  1. Orientálna a antická literatúra Najvýznamnejšie diela a predstavitelia. Vplyv antickej literatúry na európsku kultúru.
    Charakterizujte antickú literatúru, jej hlavné žánre, vymenujte najvýznamnejších predstaviteľov. Dokumentujte najvýraznejší vplyv Biblie a antickej literatúry na európsku a našu kultúru. V ukážke z poézie nájdite a vysvetlite dve metafory. Akým spôsobom sa obohacuje slovná zásoba spisovnej slovenčiny? Uveďte príklady slov so slovným základom gréckeho a latinského pôvodu. Ako sa skloňujú slová gréckeho a latinského pôvodu v slovenčine?
     
  2. Slovenská stredoveká literatúra vo veľkomoravskom období.
    Vysvetlite podmienky vzniku staroslovienskej kultúry, literatúry a vzdelanosti. Akú úlohu zohrala veľkomoravská a cyrilometodská tradícia v živote nášho národa ?Dokumentujte svoje tvrdenie faktami z literatúry, zo spoločenského života. Bližšie určte úryvky ukážok - tvorcovia, stručne vyjadrite hlavnú myšlienku jednej z ukážok. Nájdite v ukážke rétorický štylistický prvok charakteristický pre stredovekú literatúru a aspoň dve básnické figúry. Rečnícky štýl. Druhy rečníckych útvarov. Proces tvorby rečníckeho prejavu. Hlavné zásady prednesu.
     
  3. Úsilie o pozdvihnutie človeka, viera v jeho veľkosť, ale zároveň jeho prízemnosť, spútanosť vášňami a tajomstvom smrti v renesančnej literatúre.
    Vysvetlite pojmy humanistická a renesančná literatúra, čím sa od seba odlišujú ? Uveďte názvy diel, z ktorých sú ukážky, zaraďte ich do literárneho druhu a žánru. Na základe ukážok charakterizujte citový stav hrdinov. Zaraďte tieto postavy: Beatrice, Laura, Rocinante, Desdemona. Vymenujte najvýznamnejších predstaviteľov slovenskej humanistickej a renesančnej literatúry. Zaraďte na základe štýlového rozvrstvenia slovnej zásoby slová : maturovať, vesna, psovod, nečasy, bôľ.
     
  4. Zmeny v ponímaní literatúry a v umeleckom obraze človeka v priebehu 17.-začiatkom 19. storočia.
    Vysvetlite vplyv spoločenských, politicko-ekonomických podmienok na vznik a rozvoj klasicizmu a romantizmu. Na základe prvej a druhej ukážky a vlastných čitateľských skúseností poukážte na rozdiely medzi literárnym hrdinom klasicizmu a romantizmu, ako aj medzi samotnými literárnymi smermi. Zaraďte tieto postavy : Nicolas Boileau, Pierre Corneille, J. B. P. Moliére, Emil, Childe Harold, Eugen Onegin, Quasimodo. V ukážke nájdite epiteton, personifikáciu, metaforu. Určte morfematickú stavbu slov : V predtuche prevysokých slastí …
     
  5. Slovenská osvietenská a klasicistická literatúra. Veľké činy a problémy.
    Charakterizujte idey osvietenstva ako podnet k narúšaniu feudálnych vzťahov. V čom bola špecifickosť šírenia ideí osvietenstva medzi slovenskými vzdelancami? Zoštylizujte do jednej - dvoch viet hlavnú myšlienku každej ukážky. V akom jazyku sú napísané druhá, tretia a štvrtá ukážka ? Vysvetlite prečo? Napíšte prehľadnú osnovu svojej odpovede. Čo znamenajú v dejinách slovenského jazyka tieto letopočty: 1787, 1843, 1852?
     
  6. Štúrovská generácia v kontexte európskeho romantizmu. 
    (Mimoliterárne aktivity štúrovcov, ich zapojenie do národnoobranného zápasu. Špecifiká literárneho programu. Inšpiračné zdroje slovenského romantizmu. Vzťah nadosobnej a intímnej lyriky v konfrontácii s klasicizmom a realizmom. Modifikácia motívu zbojníka v konkrétnych ukážkach. Vývin slovenského jazyka.)
     
  7. Roky porevolučné a matičné - obdobie ideálov, skepsy, pesimizmu a opätovných nádejí na identitu Slovákov
    Charakterizujte dané obdobie so zameraním na memorandum a Maticu slovenskú. Vysvetlite pojem Matica slovenská a priblížte jej činnosť po dnešok. Analyzujte dielo najvýznamnejších autorov tohto obdobia J. Záborského a J. Palárika. Zhodnoťte východiská vzniku konfliktov v dramatickej tvorbe uvedených autorov. Vysvetlite rozdiel v obsahu a forme dialógu - v dráme a v epike (próza). Aké funkcie môže mať dialóg? 
     
  8. Estetický, filozofický, morálny a spoločenský prínos vybraných diel svetovej realistickej literatúry pre humanizáciu a demokratizáciu ľudskej spoločnosti
    Charakterizujte realizmus ako literárnu zobrazovaciu metódu z hľadiska umeleckého a filozofického. Analyzujte vrcholné zjavy európskeho literárneho realizmu z hľadiska estetického, filozofického, morálneho a spoločenského, hlbšie sa zamerajte na jedno z prečítaných diel. Ktoré myšlienky z diela považujete za silné a pôsobivé? Zaraďte ukážku z hľadiska slohových útvarov alebo slohových postupov. Aké typy viet prevládajú a prečo? Uveďte frazeologizmus, ktorý vystihuje niektorú myšlienku ukážky. Uveďte expresívne slová (citový vzťah hovoriaceho) a zaraďte ich do systému slovnej zásoby.
     
  9. Slovenský literárny realizmus vo vybraných literárnych dielach, tvorivá interpretácia konania a osudov literárnych hrdinov v spoločensko-politických zápasoch i vo všednom živote, vnútornom svete
    Priblížte podmienky vzniku slovenského literárneho realizmu. Charakterizujte témy a motívy slovenskej realistickej literatúry. Vyjadrite postoj realistických spisovateľov k postavám z dedinského prostredia v dielach Neprebudený, Dies irae, Maco Mlieč, Ťapákovci (prípadne v iných dielach). Stručne charakterizujte základné znaky poviedky v slovenskej realistickej literatúre 19. storočia. Vysvetlite všetky slohové postupy a útvary v ukážke. Akú majú funkciu? Zhodnoťte zastúpenie jednotlivých slovných druhov a ich funkciu; zaraďte ich do systému slovnej zásoby.
     
  10. Poézia realizmu P. O. Hviezdoslava a moderny I. Krasku
    Charakterizujte poetiku realizmu a moderny. Priblížte tvorbu P. O. Hviezdoslava a I. Krasku, poukážte na tematickú šírku a pestrosť lyriky oboch velikánov slovenskej poézie. Zarecitujte ukážku od oboch autorov. Čím sa odlišuje jazyk a verš obidvoch básnikov? 
     
  11. Literárne podoby, premeny a porovnanie umeleckého obrazu charakteristických vrstiev slovenského národa (dedinský ľud, zemianstvo, meštianstvo, ženy, deti …) vo vybraných literárnych dielach
    Vyložte a odôvodnite postoj spisovateľov k postavám z určitých vrstiev slovenského národa vo vybranom literárnom diele. Vysvetlite dôvody oživovania zemianstva v slovenskom národnom živote a porovnajte ich. Vysvetlite podstatu a funkciu informácie a komunikácie. Kde a ako hľadať informácie (informačné pramene, knihy a časopisy) ? Ako spracúvať a uchovávať informácie? Charakterizujte prácu s literatúrou (denník, výpisky, výstrižky, lístkovnica, konspekt, osnova, tézy, koncept).
     
  12. Francúzsky symbolizmus - začiatok umeleckých avantgardných smerov
    Charakterizujte symbolizmus prostredníctvom diel autorov. Priblížte slovník a básnické prostriedky ukážky. Charakterizujte ostatné avantgardné smery 19. a 20. storočia vo svetovej a slovenskej literatúre - vymenujte najvýraznejších predstaviteľov a priblížte vám najbližších. Slovo. Vysvetlite vzťah slova (pomenovania) a pojmu. Rozsah a obsah lexikálneho významu slova (podradené, nadradené a súradné slová.) 
     
  13. Obrana citovosti a únik zo sveta civilizácie do sveta prírody. Nový pohľad na život človeka a prírodu v slovenskej medzivojnovej literatúre 
    Vysvetlite pojmy lyrizácia prózy, naturizmus, lyrizovaná próza, sujetotvorný činiteľ, základné etické kritérium, epická a lyrická rovina, prelínanie reálneho s ireálnym. Vymenujte predstaviteľov lyrizovanej prózy a slovenského naturizmu. Interpretujte jedno dielo podľa vlastného výberu z hľadiska žánru, konfliktu, diferenciácie postáv, rozprávača, štýlu a jazyka. Vyhľadajte v úryvku prostriedky lyrizácie a určte ich funkciu. Aký slohový postup sa v úryvku uplatňuje?
     
  14. Konfrontácia osudov mladej generácie postihnutej 1. svetovou vojnou v dielach predstaviteľov svetovej literatúry medzivojnového obdobia
    Vysvetlite pojmy pacifizmus, humanista, stratená generácia, retrospektíva, expresionizmus. Konfrontačnou analýzou uveďte rozdiely v zobrazení vojny v tvorbe R. Rollanda, E. M. Remarqua a E. Hemingwaya (alebo iných autorov). Interpretujte jedno dielo podľa vlastného výberu z pohľadu umeleckej metódy (smeru), riešenia konfliktu, formovania postáv, prítomnosti autorových postojov, štýlu a jazyka. Zvoľte priliehavý nadpis úryvku. Charakterizujte vnútorný monológ. Akými formami môže byť vyjadrený (nevlastná priama reč, polopriama reč).
     
  15. Umelecká výpoveď o ľudskom úsilí nepodľahnúť krutým podmienkam -biede a vojne - v dielach slovenských spisovateľov medzivojnového obdobia
    Vysvetlite pojmy : sociálny a mravný konflikt, unanimistický román, postava - rezonér, naturalizmus, expresionizmus, kolektívny dialóg, mozaiková kompozícia. Vymenujte autorov a diela, v ktorých zachytili slovenskú skutočnosť na začiatku 20. storočia. Konfrontačnou analýzou porovnajte obraz dedinských ľudí, ich utrpenia a životného údelu v románoch Jozef Mak a Živý bič (alebo v iných dvoch dielach podľa vlastného výberu). Vysvetlite význam opisu v umeleckom diele, súvislosť medzi opisom prírody a opisom vnútorného stavu hrdinu. Charakterizujte rôzne druhy opisu podľa autorovho prístupu. Druhy charakteristiky.
     
  16. Modernizátori svetovej a slovenskej prózy v medzivojnovom období 
    Vysvetlite pojmy tvorivá sloboda, avantgarda, literárna tradícia, imaginatívno- intelektuálny typ prózy (básnici sujetu), preferenčný hodnotiaci model, ruralizmus, postsymbolizmus. Vyberte si aspoň dvoch z nasledujúcich autorov J. Joyce, M. Proust, W. Faulkner, F. Kafka, V. Woolfová a vysvetlite ich prínos pre modernú svetovú literatúru 20. storočia. Na príkladoch dokumentujte prekonávanie realizmu v slovenskej próze medzivojnového obdobia (M. Urban, J. C. Hronský, ornamentalisti). Vyhľadajte v texte umelecké jazykové prostriedky a pomenujte ich. Vyhľadajte osobitosti v stavbe viet - viacnásobný vetný člen, vysvetlite spôsoby priradenia vetných členov. Uveďte ďalšie modifikácie vetnej skladby (parentéza, elipsa, apoziopéza …).
     
  17. Tvorivé hľadanie a experimentovanie i zotrvávanie na literárnych tradíciách v tvorbe slovenských básnikov medzivojnového obdobia.
    Vysvetlite pojmy avantgarda, DAV, katolícka moderna, automatický text, vitalizmus, poeta doctus (natus), pásmo. Uveďte stručný prehľad vývinu básnických smerov, metód, hnutí a ich predstaviteľov po r. 1918 na Slovensku a podľa vlastného výberu charakterizujte jeden z nich. Priblížte jedno básnické dielo z medzivojnového obdobia, ktoré vás najviac zaujalo. Charakterizujte verš a stručne vysvetlite prozodické systémy. 
     
  18. Morálno-spoločenský odkaz slovenskej medzivojnovej drámy pre dnešok.
    Stručne charakterizujte vznik a rozvoj profesionálneho divadelníctva na Slovensku. Dnešok a včerajšok DJZ v Prešove. Priblížte tematicky, žánrovo a konfrontačnou analýzou tvorbu I. Stodolu a J. Barča - Ivana. Podľa vlastného výberu analyzujte z pohľadu riešenia konfliktu jedno dramatické dielo tohoto obdobia. Určte príčinu tragickosti (komickosti). Vysvetlite proces katarzie v súvislosti s uvedeným dielom. Vymenujte a stručne charakterizujte dramatické žánre. V úryvku určte vety podľa modálnosti. Veta a vetné členy. Druhy syntagiem. Urobte vetnočlenský rozbor: Pozerali sme na strechu domu starých rodičov. 
     
  19. Historické témy a ich spracovanie v slovenskej literatúre
    Kedy je dielo (román, poviedka, dráma …) historické a prečo sa podľa vášho názoru také diela píšu ? Vymenujte autorov, ktorí písali alebo píšu diela s historickou tematikou. Ktoré diela vás najviac zaujali a prečo? Naznačte vývin zmien v pravopise spisovnej slovenčiny po súčasnosť.
      
  20. Svetová literatúra po roku 1945, tematická a žánrová rôznorodosť
    Charakterizujte vývin literárnych druhov a žánrov doma i vo svete, vysvetlite pojmy existecializmus, nový román, absurdná dráma, epické divadlo, Beat generation, neorealizmus, exilová a samizdatová literatúra. Priblížte hlavných predstaviteľov a diela svetovej literatúry. Na základe vlastného čítania analyzujte jedno dielo svetovej literatúry. Vyjadrite svoj názor na prečítaný úryvok.
     
  21. Poézia lásky k domovu v tvorbe M. Rúfusa, M. Válka, P. Horova a J. Kostru
    Vysvetlite pojmy lyrika, reflexívna lyrika, poézia návratov. Priblížte tematicky a konfrontačnou analýzou tvorbu uvedených básnikov, doložte veršami. Viete priradiť k uvedeným ukážkam autorov ? Uveďte ďalších básnikov, u ktorých dominuje v poézii láska k domovu. Odráža sa v poézii básnikov regionálny charakter slovníka? Konkretizujte.
     
  22. Slovenská poézia a próza posledných desaťročí
    Charakterizujte snahy v poézii a próze dneška. Vymenujte výrazných predstaviteľov a ich diela. Priblížte jedno dielo poézie a jedno dielo prózy posledného obdobia, ktoré vás zaujali. Čím je nový a originálny jazyk a štýl mladej literatúry?
     
  23. Dramatické žánre ako druh umenia v slovenskej literatúre po roku 1945
    Vysvetlite pojmy dráma, činohra, komédia, tragédia. Vymenujte najpôsobivejšie diela z jednotlivých dramatických žánrov a ich autorov. Na základe konkrétnych znalostí hier charakterizujte súčasnú slovenskú dramatickú tvorbu. Komunikácia ako základná funkcia jazyka. Dialóg a jeho funkcie.
     
  24. Umelecký obraz 2. svetovej vojny v slovenskej próze po roku 1945
    Vymenujte autorov a diela, v ktorých zachytili obraz 2. svetovej vojny. Konfrontačnou analýzou uveďte rozdiely v zobrazení v nasledujúcich dielach : R. Jašík: Námestie svätej Alžbety, A. Bednár : Sklený vrch, L. Mňačko - Smrť sa volá Engelchen. Porovnajte jazyk a štýl menovaných diel. Charakterizujte jazykové štýly. 
     
  25. Humor v literatúre od najstarších čias po súčasnosť
    Čo je humor? Vymenujte druhy humoru a vysvetlite pojmy irónia, satira, sarkazmus, cynický, komika, tragikomický, paródia, jazykový humor. Pokúste sa chronologicky vymenovať autorov a diela. Uveďte príklady rozličných druhov humoru a porovnajte ich. Aký je váš názor na humor v publicistike a politike? Charakterizujte publicistický štýl.